Brittiska National Literacy Trust har genomfört en studie som bland annat visar att tv-spel kan vara en väg in i läskunnighet, och öka barns självförtroende när det gäller läsning.
Enligt National Literacy Trust visar studien att 4 av 5 barn som spelar tv-spel också läser något som är relaterat till tv-spel en gång i månaden. Det inkluderar chattar i spelen, men också recensioner. bloggar, böcker och fan fiction.
3 av 5 av barnen skriver också något som är relaterat till tv-spel en gång i månaden, till exempel genom att hjälpa andra spelare, skriva egna recensioner, bloggar eller fan fiction.
1 av 3 tyckte själva att tv-spel har gjort dem bättre på att läsa.
Förutom läskunnighet undersöktes spelens sociala dimensioner. 3 av 4 pratar med sina vänner om tv-spel. 3 av 10 pratar med sina vänner om böcker.
Många har också svarat att tv-spelen har hjälpt dem att bygga sociala relationer, både IRL och online, och att spelen hjälper dem att hantera stress. Mer än hälften av föräldrarna sa att deras barn pratar med familj eller vänner som en del av sitt spelande, och 3 av 5 föräldrar tyckte att det har hjälpt barnen under lockdown att kunna kommunicera med familj och vänner medan de spelar.
Värt att notera är att nästan dubbelt så många pojkar som flickor (70,5 procent jämfört med 39,7 procent) säger att de pratar med familj och vänner medan de spelar.
Studien består av två undersökningar. Den första genomfördes i form av ett frågeformulär som skickades ut via en app i november och december 2019, och besvarades av drygt 4500 barn i åldrarna 11 till 16. Den andra genomfördes i maj och juni 2020, alltså under ”lockdown”, bland drygt 3800 barn i åldrarna 11 till 18, och 826 föräldrar med barn i samma åldersgrupp.
Det är alltså värt att notera att det är barnens och föräldrarnas egna uppfattningar som bildar underlag till studien. Studien är inte heller publicerad i någon vetenskaplig tidskrift och har alltså inte granskats.