Pressure Cooker av Kabe Klenko och utgivet av Rio Grande games handlar om att laga 8-12 maträtter samtidigt och i processen kriga med alla andra spelarna om att få tag i rätt ingredienser. Det är som att kombinera rymdskeppsbyggarmekanismen från Galaxy Trucker (av Vlaada Chvátil) med matlagningsprogrammet Iron Chef. Dessutom måste man hålla reda på vilka rätter som är viktigast att få färdiga för att nå så hög poäng som möjligt.
Innan spelet börjar vänder man ner alla spelbrickor med ingredienser och blandar dessa i mitten av spelplanen. Sen fyller man på restaurangen med beställningar, ju fler ingredienser i beställningen desto fler poäng finns att hämta hem om man gör färdigt densamma. Beställningarna hamnar i fyra separata sektioner som är färgkodade, och varje spelare har samma färgkodning på sina egna köksbrickor där maten ska tillredas.
På ett givet kommando börjar alla spelare dra brickor som över den egna spelytan vänds upp. Antingen spelar man ner brickan på en beställning som behöver den eller så lägger man tillbaka den uppvänd så att andra spelare kan ta den. En bricka som väl blandats ner i maten får inte bytas eller slängas, blev det fel så är den maträtten redan förstörd (man får dock alltid kolla vad man redan spelat ner). När man fått en maträtt klar ropar man ”Order’s up!” och placerar en markör på brickhögen och en annan på beställningskortet. Den som gör klart en rätt först får fler poäng än tvåan osv. Efter ett visst antal kompletta beställningar (tre, fyra eller fem beroende på vilken runda det är) kan man ropa ”PRESSURE COOKER!” och avslutar på så vis rundan. Man får då åtta extra poäng och vänder ett timglas som ger övriga spelare exakt en minut att få klart så många maträtter de kan. När tiden är ute kontrollerar man så att ingen maträtt innehåller fel ingredienser eller saknar något väsentligt, för då blir man diskad.
Förutom att snabbt få ihop sina maträtter kan man dessutom få bonusar för bra råvaror, varje bricka har ett värde som talar om hur bra kvalitet den håller. Vi har dock aldrig hunnit med att ta hänsyn till det när vi lagar mat, man är glad om man hittar osten när man behöver en, oavsett hur fin den är. Särskilda brickor kan bättra på kvaliteten på maträtterna, drinkar kan alltid spelas ner på en maträtt, förrätter måste spelas som första brickan och efterrätter som sista. Vi lägger tillagad mat på en fantastisk restaurangporslin.
Efter tre rundor vinner den spelare som har den högsta poängen på sin sämsta del av köket, precis som poängräkningen fungerar i klassikerna Euphrates & Tigris. Man räknar alltså poäng för varje färgkodad del av köket för sig, och det gäller att ingen av delarna halkar efter de andra.
En sak i spelet som förtjänar lite extra ris är poängmarkörerna. Dessa monteras som ugnsvred som man kan vrida på, poängskalan ligger tryckt längs kanten. Problemet är att de vrider på sig så fort som man stöter till sin egen spelarbricka, och det händer hela tiden eftersom man stressar med brickorna. Kanske kan man fixa dem genom att peta in en lagom tunn pappskiva så att de blir lite trögare att vrida, men man kan tycka att de borde ha upptäckt det här problemet innan det gick ut i tryck. Man kan såklart också skriva ner aktuell poäng på ett papper för att komma runt problemet.
Vissa kommer att älska det här spelet och andra kommer att hata det. Själv tyckte jag det var väldigt roligt och kommer säkerligen plocka fram det här många fler gånger, men om man får huvudvärk och ångest av stressen när alla ropar att de gjort klart maträtter och du fortfarande desperat försöker hitta den där biten bröd så kan det kännas tungt. Simultankapacitet är viktigt, man måste kunna hålla reda på vad som fattas i flera recept på en gång. Känns det som ett lockande spel? Då tycker jag att du ska prova, men det här kommer inte passa alla.
[bgg id=152174 ]