Kill Team köpas antingen som elektronisk fil eller som en låda med ordentligt med innehåll. Om man inte har några figurer, och har en vän, är lådan perfekt att börja med. Och även om man har en hel del figurer hemma kan det vara värt att köpa lådan då den innehåller en grundbok i litet format.
Lådan innehåller själva boken Kill Team, en Warhammer 40K-grundbok i litet format, en Space Marine tactical squad samt en Tau Empire Strike team. Figurerna är inga speciella utan är just en låda med Space Marine Tactical Squad och Fire Warriors Strike Team. Jag kan förstå att Games Workshop gör det lätt för sig, och sett till vad varje enskild del skulle kosta att köpa in är det helt klart prisvärt att köpa en låda om du mot all förmodan skulle behöva en av varje enhet.
Men det finns ett problem med valet av figurer. Om man bygger ihop en Space Marine squad från materialet i lådan får man en enhet på 190 poäng medan Tau Strike Team landar på 134 poäng. Då maxgränsen för varje armé är 200 poäng blir det svårt att stoppa in något mera till Space Marine armén, men det blir lite knivigare med Tau-armén. Och den som spelar Tau är tvungen att hitta något extra, annars kommer det bli ojämna matcher.
För det är lite knepigt att ordna med 200 poängs arméer i Kill Team. Du bygger din arme enligt en Force Organization Chart (FOC) som kräver 0-2 Troops, 0-1 Elite samt 0-1 Fast Attack. Men din totala armé måste innehålla minst fyra icke-fordon och en av dem måste vara ledaren och de tre andra specialister. Vidare får ingen modell ha mera än 3 Wounds eller Hull Points, inga fordon med ett sammanlagt rustningsvärde av 33, inga flygande enheter samt att ingen modell får ha en 2+ Armour Save.
Det speciella med ledaren är att den modellen får en variant av Warlord Trait som kallas Leader Trait. Som förslag tycker GW att ens ledare ska behålla sin Leader Trait om man kör en kampanj. De tre specialisterna får välja en färdighet från någon av de olika specialisterna, och du kan inte välja från samma specialist mer än två gånger. De olika specialisterna är; Combat Specialist, Weapon Specialist, Dirty Fighter Specialist, Indomitable Specialist samt Guerilla Specialist. Namnen säger rätt bra vad de handlar om. Varje specialist har ett antal extra regler, som till exempel; Combat Specialists Counter-Attack, Furious Charge, Hatred, Berserk Fighter eller Killer Instinct. Ni som kan Warhammer 40K ser direkt att vissa redan finns med i 40K och det är ingen skillnad på dem, medan andra är nya för Kill Team. På det stora hela är de olika förmågorna väl valda, och kan bygga på universats olika arméers styrkor och svagheter.
Boken fortsätter sedan med sex olika uppdrag specialgjorda för Kill Team. De är bra gjorda och inte mycket att orda om. Jag ser framför mig att man skulle kunna köra en snabb Kill Team-match innan man kör en normal 40K-match. Till exempel att man kör Kill Team: Secure the High Ground innan man kör Dawn of War: Big Gun Never Tire och den som vann Kill Team-matchen får en taktisk fördel i den senare 40K-matchen. Det skulle förlänga tiden man rullar tärning, men har man en lugn eftermiddag och kväll på sig tror jag att det skulle bli mycket roligare i längden, utan att någon behöver sitta ner och komma på utförliga bakgrundshistorier till slaget.
Boken slutar med lite tankar och förslag på hur man kan köra olika sorters spel med Kill Team. Vare sig det handlar om turneringar, kampanjer eller bara utmana varandra. Det är intressant, men det är alldeles för kort. Det hade varit bra om de hade tagit sig tid att fläska ut denna delen av boken för att skapa en gedigen grund för olika sorters spel, ungefär som Generals Handbook till Age of Sigmar.
Läs vidare om hur Kill Team förhåller sig till Heralds of Ruin.