Relic – För Talismanspelaren som är trött på drakar och troll

Stil
70
Innehåll
40
Känsla
40
Variation
60
Läsarbetyg0 Betygsätt
0
Positivt
Temat
Det visuella
Mysigt med rätt personer
Negativt
Långdraget
Falska valmöjligheter
Inget djup
52
Relic

För den som älskar att slå tärning och leka rollspel med sina närmaste vänner.

Om man någonsin skulle börja diskutera brädspel med människor som inte är medvetna om hobbyns tillväxt de senaste åren, hade man säkerligen fått höra hur de har spelat Monopol otaliga gånger. Att de kanske till och med vågat ta steget till Catan som stack ut från hyllorna i spelavdelningen på BR. Men ibland händer det, att en gammal relik vid namnet Talisman tas upp av spelare som kommer ihåg hur man istället för att köpa hus, kunde äventyra, besegra monster och hitta magiska ting.

2007 tog företaget Fantasy Flight Games upp Talisman och släppte spelets fjärde utgåva. Förutom att släppa expansioner till denna nya utgåva var det även dags för något nytt. Att ta ett modigt steg in i ett annat typ av universum. Man skapade Relic, en Talisman variant som är satt i det mörka sci-fi universumet Warhammer 40.000. Observera också att jag använde ordet ”variant”, för med Relic har man valt att ta några små men effektiva steg ifrån de uråldriga spelmekanikerna.

Relic Spelkult Foto 1
SÅ FUNGERAR DET

Varje spelare kommer ta rollen som en mer eller mindre generisk karaktär från Warhammer 40k universumet. Samtliga med unika förmågor och attribut som kommer förändra din spelstil något. Kanske kommer du vara bättre på att slåss mot en viss typ av fiende, eller kanske ha möjligheten att bära extra mycket utrustning. Varje karaktär kommer också ha möjligheten att gå upp i nivå under spelets gång och även där får samtliga karaktär OLIKA bonusar.

Spelplanen är uppbyggd av två ”ringar” som även de är uppdelade i zoner som spelarna kommer att röra sig igenom. Detta gör man med det välkända systemet ”roll-and-move” vilket innebär att du slår en tärning och flyttar din pjäs så många steg på brädet som tärningen visar, antingen motsols eller medsols. När du väl landar på en plats kommer du antingen att bemötas av en textruta som informerar dig om vad som händer när du landar där, eller av Threat symboler. Landar du på en Threat-symbol skall du dra ett Threat-kort i matchande färg, detta kort kan då vara allt ifrån fiender som du måste besegra, händelser, utrustning eller kompanjoner som du kan få med dig (i liknande stil som utrustning fast med lite mer färgglada regler).

Då du väl stöter på en fientlig varelse skall denna besegras! Fiender kan ha ett av tre olika attribut: Strength, Willpower eller Cunning som också visas med ett numeriskt värde. För att besegra fienden måste ditt egna attribut i samma klass överskrida motståndet. Självklart får du nu även chans att kasta en tärning (T6) och förstärka ditt atribut med hjälp av din utrustning, dock kastas även en tärning som höjer fiendens attribut! Har du otur nog att förlora kommer din karaktär ta skada och fienden kommer ligga kvar på den ruta den dök upp på. Vinner du får du istället behålla kortet som en trofé!

Under spelets gång måste du även utföra uppdrag som ges ut i form av kort som ligger synligt framför dig. När tre uppdrag är slutförda kommer du kunna skaffa en Relic som du behöver i din ägo för att ta dig till spelplanens mitt, vilket är dit du måste nå före alla andra för att vinna spelet.

Djupare än så här behöver vi nog inte gå i hur Relic faktiskt fungerar, slå en tärning, förflytta din spelpjäs och se vad som händer där.

Relic Spelkult Foto 2
SKILLNADERNA

För er som kommit hit med Talisman i bagaget så vill jag snabbt berätta om några av de viktigaste uppgraderingar som har skett i och med Relic. Såklart kommer vi göra det i punktform, yes!

  • Relic har något som kallas Power Cards, dessa kort kan användas istället för att slå en tärning. Vilket innebär att du kan kontrollera hur långt du går och hur hårt du slår m.m.
  • Istället för att dra kort från en och samma lek hela tiden så har vi nu tre olika lekar som bjuder på variation och ytterligare valmöjligheter när man förflyttar sig. Varje lek har också en specifik fiende kopplad till sig som bara kan stötas på i just den leken.
  • Som redan nämnts: uppdrag. I föregångaren Talisman så fick man oftast hoppas på att man drog just Talisman kortet från leken via tur. I Relic har man justerat detta genom att låta spelarna klara av uppdrag för att få tillgång till dessa istället. Den relik man väl får efter tre uppdrag är också en av ett flertal olika kort som ger olika typer av buffar som förbereder dig för spelets slut.
  • Corruption! Förutom skada så kan din karaktär nu även drabbas av Corruption via olika händelser. Detta är en typ av ”skada” som delas ut via kort. Dessa kort kan ibland ge olika mutationer som förändrar hur din karaktär fungerar. Drabbas du av för mycket Corruption tas din karaktär HELT ur spel och du måste starta om med en ny (istället för att starta om din nuvarande karaktär som är fallet när du slås ut av vanlig skada).

Relic Spelkult Foto 6

TID, TID och åter TID

Det absolut största problemet med Relic och liknande spel är att slumpen bestämmer så otroligt mycket. Du har inte jätte mycket kontroll över vad tärningen bestämmer för din runda vilket stundvis kan kännas otroligt frustrerande. Ovanför denna slumpfaktor lägger man även på ett lager av valmöjligheter. Detta i form av de regler som är kopplade till din karaktär och de kort som du plockar på dig under spelets gång. Detta skulle jag i andra fall tycka var underbart! Att kunna få en känsla av att man är unik, men i Relic blir det istället ännu ett moment som suger upp tid utan att ha någon jätte stor betydelse över det du gör.

Skall jag använda ett Power Card för min förflyttning denna rundan?
Vilket håll skall jag gå i sådana fall?
Oj en fiende! Vilket vapen skall jag använda?
Är det värt att utnyttja en effekt som jag bara har tillgång till tre gånger?
Skall jag använda ett Power Card istället för att slå tärningen?
Oj den här fienden hade också ett val som…

Ja ni förstår nog. Detta kanske låter jättemysigt och kul för dig, på din tur. Men för alla andra runt bordet så väntar man endast på att få slå tärningen igen, då det inte finns mycket att tänka på eller fundera över utanför sina tärningskast. Just detta får mig också att tro att spelet är speciellt bra om man endast är två spelare, man kan ändå inte göra jättemycket för att störa den andra och man behöver inte vänta genom de val som varje spelare måste ta.

Jag är nu medveten om att jag pratat om bristen av val samtidigt som valen är det som saktar ner spelet. Istället skulle jag säga att det är illusionen av viktiga val som skapar spelets tröghet.

Relic Spelkult Foto 8

KÄNSLAN

Men om man ser bortom de problem som Relic har ärvt från sin föregångare, så har spelet fortfarande samma charm. Det är lättsamt och alla kan vara med. Använder man det mer som en utgångspunkt för umgänge kanske det är okej att spelet bara flyter på i bakgrunden medans man kastar lite tärningar och skrattar åt sina kamraters misslyckanden. Spelet går ju faktiskt framåt om dock långsamt och jag finner mig själv ändå vilja ta fram spelet då och då även om jag kommer ångra det några timmar senare.

Temat och universumet man befinner sig upplevs tydligt i allt, korten, figurerna och illustrationerna. Är man frälst i Warhammer 40k så kommer man drömma sig bort i det otroligt vackra bräde som spelet kommer med. Så hur mycket jag än väljer att misstycka med spelet i sin helhet, så finner jag det ändå lite mysigt i rätt umgänge och sammanhang. För ibland vill man bara kasta någon enstaka tärning, slå högt för att vinna, slå lågt för att nästan vilja flippa bordet.

Relic Spelkult Foto 4
ETT SISTA ORD

Så absolut, spelet är långsamt och trögt men mysigt. Det ger även en illusion av viktiga val vilket kan vara intressant för vissa men urholkat för andra. Spelet ligger i betygs-limbo där jag inte kan såga spelet totalt men samtidigt inte kan ge tillräckligt mycket lovord för att du skall gå ut och införskaffa det. Spelet är helt enkelt perfekt medelmåttigt vilket gör att det får stanna kvar i min samling och dras fram när jag vet att de jag skall spela med tycker att temat är en av de viktiga faktorerna. Men… även där finns andra spel att sukta efter.

Slutligen: snälla låt inte detta bli första spelet som du tar fram för någon som är ny till hobbyn, om inte deras favoritspel sedan innan är… vågar man säga det…

Monop… jag menar Talisman!

Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Äldsta
Nyaste Högst rankade
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x