Genom tiderna har det funnits många spel som velat ändra tronen som simuleringsspelens härskare. En av de senaste tronpretentenderna är RPG Tycoon från Skatanic Studios, som utspelas i ett fantasikungadöme. Spelaren styr sitt kungadöme genom att hyra hjältar och bygga resursbyggnader. Att sända hjältarna på olika uppdrag innebär belöningar och mer ära och ryktbarhet. Det kungadöme, i spelet, som har mest ära och ryktbarhet vinner när spelomgången är slut.
RPG Tycoon har en retrostil i grafiken som är behaglig för ögat. Tyvärr döljs mycket av spelytan av informationsmenyer och presentationen känns lite ogenomtänkt.
Spelet är i grund och botten ett resurshanteringsspel där hjältarna kostar guldpengar och de olika byggnaderna kan tjäna in pengar, eller kosta pengar i underhåll. Balansen mellan att gå med vinst eller förlust är mycket tunn. Särskilt som spelet slänger in slumpmässiga händelser som påverkar kassaflödet lite för ofta. Spelaren kan välja mellan olika svårighetsgrader och längd på spelomgången.
Uppdragen för hjältarna är tämligen enformiga. De utmaningar som hjältarna i spelet möter, avgörs med tärningskast (där hjältarnas olika statistik påverkar chansen till högre utslag). Det kan handla om att avgöra om hjältarna ska gå in i en grotta som de hittar på sina äventyr, eller stanna utanför.
RPG Tycoon fungerar bäst i sandbox-läget, där det inte finns någon press på att prestera något. Där kan spelaren bygga upp sitt samhälle, hyra flera hjältar och pyssla med att lösa olika uppdrag. Men spelet är för banalt för att det ska vara underhållade någon längre stund i sandbox.
Spelet skulle må bra av ett fleranvändarläge där spelaren faktiskt kan jämföra sitt kungadöme med andra, mänskliga spelare. RPG Tycoon behöver växa till sig för att kunna ta upp kampen om simuleringsspelens tron.