Det har länge varit en illa dold hemlighet att Games Workshop kommer släppa en uppföljare på sitt kultförklarade Warhammer Quest den 21 maj i år. Den nya utgåvan går i Chaos-guden Tzeentch:s tecken. Exakt hur det nya spelsystemet skiljer sig från det gamla har dock varit okänt tills nu.
Fiender kommer bli Grot Scuttlings, Kairic Acolytes, Tzaangors, Brimstone Horrors, Blue Horrors, Pink Horrors, Skaven Deathrunners, Ogroid Thaumaturge och The Gaunt Summoner.
Warhammer Quest: Silver Tower har kvar de populära slumpgenererade kartorna och är därmed också fortfarande spelledarlöst och fullt kooperativt.
Varje monster har nu dessutom en egen behaviour table, likt en AI-slumptabell, som avgör vad monstren gör, så att de inte blir för förutsägbara utan spelledare.
Grundboxen kommer med 6 spelbara hjältar, men spelet stödjer bara 2-4 spelare.
Spelet har ett mål, att samla ihop de åtta delarna av en sprucken amulett.
När de åtta delarna samlats så kan man strida mot härskaren över tornet, The Gaunt Summoner.
Varje spelare rullar sina tärningar i förväg och placerar sedan ut dem på olika actions, lite som Dead of Winter. Utöver sina grundtärningar kan hjältarna även spendera Destiny Dice, som slumpas fram varje runda.
Basic actions är Explore (1+), Move (1+) och Recuperate (1+). Sistnämnda läker skada.
Varje hjälte har dessutom unika actions, precis som gamla Warhammer Quest.
Skada verkar hanteras med tokens som blockerar tärningar, så att skadade hjältar indirekt får färre tärningar tills skadan är läkt.
Hjältarnas erfarenhetspoäng hanteras med ett Renown Wheel, där varje hjältes markör flyttas fram när den haft ihjäl fiender och vid varje varvning på hjulet så slumpas en ny förmåga fram från den blåa leken till höger i bild.
Varje runda tilldelas en av spelarna dessutom the Mark of Tzeentch och får ta hand om att slå fram nya Destiny Dice och därmed också eventuella händelsetabellerna för den rundan.
Vad tror ni om dessa ändringar? Fler bilder nedanför.