År 2159 har vi människor koloniserat vårt eget solsystem. Ett första rymdkrig har utkämpats och vi har hittat spår efter utomjordiska civilisationer. Utrustade med material från Skandinaviska rymdenheten får spelgruppen ge sig ut på äventyr i en framtid där resor och handel mellan utposter på asteroider och städer på Mars är vardag. Kanske havererar ett skepp halvvägs till målet, kanske finns det en spion ombord, kanske lämnar ni solsystemet i jakt på en helt ny värld?
Daniel Lehtos Sagospelet Rymd kommer kännas bekant ifall du tidigare spelat Sagospelet Äventyr. Båda produkterna riktar sig tydligt mot yngre spelare och regelboken är fantastiskt pedagogiskt uppbyggd med enkla men effektiva regler. Lika viktiga är alla exempel och tips till både spelare och spelledare som sätter reglerna i ett sammanhang.
När du skapar en rollfigur finns det något enklare och mer avancerade versioner av rollformuläret beroende på spelarens ålder och vana. Systemet bygger på några olika arketyper som bestämmer vad du kan ha för färdigheter och specialiseringar. Systemet fungerar väl för att kunna rikta spelarna mot olika områden som kommer behövas under ett äventyr. En pilot, en läkare och en mekaniker är en kombo som kommer att kunna klara av de flesta situationer men för vissa äventyr kan det behövas en säkerhetsvakt eller en “astroarkeolog” (se nedanför). Möjligen är arketyperna något ambitiösa för målgruppen. Till exempel kan det bli svårt att förklara för en 7-åring hur de bör uppföra sig ifall de spelar som en cynisk ingenjör med upprorslusta. Men, naturligtvis räcker det att förklara vad en ingenjör är för något och spara resonemang om paragrafer och arbetsmiljö till en session med äldre spelare. När du skapar din karaktär har du tillgång till tabeller med bakgrundshändelser som fungerar väl för att bygga upp en bakgrund till vem din karaktär är och vad som har format dig.
Vidare i boken finns listor med utrustning samt ett kapitel om hur du kan konstruera och uppgradera ett eget rymdskepp. Vidare hittar du en tidslinje med viktiga händelser i solsystemets historia och ett avsnitt som beskriver var och en av planeterna i vårt solsystem med tillhörande uppslag på möjliga äventyr. Om du tycker att vårt eget solsystem är för litet finns en sektion där du kan slå fram en helt ny planet att utforska.
Sist i boken finns ett färdigt äventyr där spelarna skickas till en outforskad planet för att göra en undersökning. Äventyret är inte linjärt utan bygger på att spelledaren kan improvisera och därigenom forma äventyret efter spelarnas infall. Kanske hade ett mer linjärt upplägg passat en ny grupp spelare men äventyret är underhållande och lättspelat.
Så för att sammanfatta: boken innehåller allt du behöver, ordlistor på vetenskapliga begrepp, bipersoner, uppslag på äventyr med mera. Det finns gott om bilder som sätter stämningen med reklam från olika företag som arbetar i solsystemet. Du får bidra med egen fantasi och forma världen utifrån vad du och din spelgrupp önskar. Det går att spela mer verklighetsbetonade kampanjer grundat på vetenskap med inspiration från The Martian eller Seven Eves där fokus ligger på problemlösning och resurshantering för att överleva i rymden. Det går även att utforska mer fantastiska inslag likt Star Trek eller Avatar genom att låta spelarna möta främmande civilisationer och märkliga djur och växter på främmande planeter. Något jag själv uppskattade och använde mig av var konkurrens mellan olika företag som kunde leda till både spionage och sabotage under utforskandet av nya världar i jakt på resurser.
Så kortfattat, bland spel som riktar sig till och är lämpliga för att introducera nya och yngre spelare till hobbyn så har Daniel Lehto lyckats ännu en gång, det här är bra!