Som om alla buggar och glitchar inte var nog, så introducerar detta kvartals uppdatering de första elementen av permadöd i rymden.
En av Chris Roberts grundläggande visioner för Star Citizen i februari 2013, för snart nio år sedan, har hela tiden handlat om det han kallat för “A death of a spaceman”, hur spelet på ett sätt skulle bli en “rogue-like” eller snarare “rogue-lite” med permanenta och allvarliga konsekvenser för en karaktärs död. Även om detta varit känt länge, så har konsekvenserna av hela denna pitch dock mer eller mindre varit beskonade spelare av alphaversionerna då de haft nog problem med alla buggar och serverkrascher. Denna smekmånad har nu kommit till vägs ände i natt, i och med patch 3.15.
Patch 3.15, även passande nog kallad “Deadly Consequences“, största förändringar gäller fysisk representation, hantering och lagring av alla föremål, vilket också indirekt resulterar i full PvP och PvE loot, “Medical Gameplay tier 1” med olika skadetillstånd, temporära och permanenta skador, sjukhus, medicinska apparater, droger och varierande drogpåverkade tillstånd, förutom nya skepp, uppdrag, områden och mindre förändringar.
Men mest handlar det alltså om konsekvenser av skador och fysisk representation av alla föremål, och vad det innebär för spelet. Det kommer bli mycket förändringar för spelarna att anpassa sig till. Förutom att den magiska “bag of holding” försvinner och spelare tvingas släpa alla prylar de tänkt ta med sig till skeppen, frakta dem fysiskt till planeterna och på så vis planera vad de kan tänkas behöva i sina uppdrag, så får de även beräkna med risken att de kan bli bestulna på precis allt de tar med sig eller i värsta fall få hela sitt skepp sprängt och alla saker däri. Dessutom presenteras olika nivåer av “downed states” och de medicinska spelmomenten det medför.
Frågan är om denna introducering av “A death of a spaceman” kommer vid rätt tillfälle och hur detta kommer mottas av communityn. Om man ändå är nyfiken att prova på så kommer det snart en “free fly event”, vilket betyder gratisperiod i Star Citizen-termer, i och med den “Intergalaktiska Rymdfarkost-mässan” IAE som går av stapeln ingame mellan den 19 november till den 1 december.