Ytterligare en filmtitel från Electronic Arts. Ytterligare ett spel med tokigt höga förväntningar. Gudfadern är spelet som förväntats vända Electronic Arts nuvarande förluster. En farligt dyr licens och det har därför lagts fem miljoner dollar på att marknadsföra spelet aggressivt.
Som spel att betrakta är denna version av Gudfadern farligt nära det populära upplägget Grand Theft Auto. Spelaren rör sig hyfsat fritt i stadsmiljön och kan göra det vanliga som att stjäla bilar, råna, slåss, besöka horor, spelhålor och utöva beskyddarverksamhet. Kanske inte det mest moraliska spelupplägget, men det är ju trots allt Gudfadern vi talar om.
Det blir dock aldrig någon äkta Gudfadernstämning genom spelet. Den röda tråden, som utgör handlingen, känns onödigt tunn och agerar mest som en introduktion och bakgrund för det egentliga spelandet. Ett spel som både kopierat GTA:s ytlighet och irriterande kamervinklar. Något de missat helt är däremot styrningen av bilarna och kontrollen i slagsmål. Genom att röra musen i sidled är det tänkt att man ska leva sig in att svinga knytnävar under ett slagsmål, som om man själv deltog. En vision som grusas redan vid första anblicken, då speldesignern helt uppenbarligen enbart haft gamepads i åtanke och inte PC-möss. Också spelgrafiken formligen stinker föråldrad konsollgrafik med skamset lågupplösta texturer utan ordentlig shader. Det ska bli intressant att se hur Electronic Arts motiverar en uppföljare till Gudfadern efter denna uppenbara flopp.
[divider ]Fakta[/divider]
[Action] Från 18 år, en spelare (Electronic Arts)
Systemkrav: Windows XP, 1.4 Ghz processor, 256MB minne, 5 GB hårddisk.