Tides of Madness är uppföljare till det omtyckta Tides of Time med Cthulhu Mythos som tema. Det är ett enkelt draft-spel för två spelare som spelas på under en halvtimme, vilket gör det till ett trevligt alternativ för två spelare att köra medans man väntar på övriga som blivit försenade till den där spelkvällen.
Tides of Madness spelas i tre rundor, där man varje runda draftar fem kort vardera. Dessa kort poängsätts sedan för att sedan plockas upp till handen. Ett av korten läggs ut igen för att behållas, ett plockas ut ifrån spelet och två nya kort delas till varje spelare ifrån leken. Det betyder att eftersom man behåller ett kort från varje runda så poängsätter man 5 – 6 – 7 kort ifrån runda ett till tre. Ett elegant system som möjliggör både mer långsiktiga strategier samtidigt som man ges möjlighet att förstöra för sin motståndare. Korten i sig är i fem sviter, och bygger mest på att man samlar olika mängder och kombinationer av dem för att få vinstpoäng. Vissa kort har tentakler på sig, vilket innebär att man får ta en madness token vid poängsättningen. Kommer man någonsin upp i 9 eller mer madness tokens så förlorar man spelet på direkten.
Vad tycker jag då om spelet i sig? Produktionsvärdet är verkligen i topp – allt ifrån de vackra korten till det pergamentaktiga regelbladet tillför till spelkänslan. Det är synd att kortens baksidor är så tematiskt opassande, även om jag förstår att anledningen till den är att vara identisk med Tides of Time så att ägare av båda spelen kan skapa sina egna lekar att drafta ifrån. Det är som sagt ett enklare spel, och inget man sitter och lirar en heldag, och jag tycker personligen att det hade varit mer intressant med någon annan mekanik för poängsamlandet än att bara samla sviter vilket känns något abstrakt. Men om man tar det för vad det är – ett jättesnyggt litet draftspel för två spelare med abstrakta mekaniker så är det faktiskt bra. Väldigt bra. Detta kommer få stå kvar i samlingen ett tag.