Detta är första spelet gjort av Josef Fares tillsammans med Starbreeze. En intressant sak är om en filmressigör kan ta steget över till att utveckla ett spel och lyckas, då tidigare lyckade försök kan räknas på en hand.

Utifrån handlingen så är inte detta spel skärskilt unik. I korthet handlar det om två personer, i detta fall två bröder, som far ut i den stora världen för att hitta en macguffin, livets träd, och försöker rädda en annan person, sin far som blivit sjuk. Som ni märker så vinner den inga priser för sin handling i första hand. Det som verkligen särskiljer Brothers är hur de berättar denna handling och det unika sättet man kontrollerar de två bröderna.

Så även om själva handlingen på papperet inte är så mycket att hurra för så är det däremot intressant hur man styr bröderna. Spelet är vad man skulle kunna kalla ”one player co-op”, det innebär att du styr bägge bröderna samtidigt. Den yngre brodern styrs med  höger styrspak samt med ”Right Trigger” så håller du fast i saker, pratar med andra etc. Motsvarande på vänster sida gäller för den äldre brodern. Som ni kanske förstår så rekommenderas en handkontroll starkt om man vill spela detta spel, men det är inte ett måste.

De två bröderna har olika personligheter så att man vill prata med de människor man möter med bägge bröderna för att se olika reaktioner. Och på tal om att prata så är allt prat i spelet nonsenspråk, tänk Swedish chef fast inte lika extremt (om du inte vet vem det är googla!), men det är även detta som gör att spelet står ut lite extra. Josef Fares och Starbreeze har varit tvungna att förmedla storyn genom ansiktsuttryck och tonlägen mer än att genom tal berätta vad personerna upplever och känner. Dessutom tillför musiken en extra dimension till det som visas och händer på ett alldeles superbt sätt. Längden på spelet är kanske avskräcker vissa, då man klarar av det på ungefär tre timmar men det är alldeles  lagomt för detta spel.

I slutändan är det ett intressant spel på många sätt som inte riktigt når fram tack vare att handlingen inte är helt hundra. Detta kan bero på att jag är ensambarn och de som har syskon kan nog uppleva storyn i spelet mycket starkare.

Innovation95
Story60
Spelkänsla85
Musik90
Läsarbetyg0 Betygsätt0
82
Missa inte!
  • Undrar om det verkligen spelar stor roll att vara ensambarn i sådana här fall. Jag är det själv och har alltid önskat mig en bror. Jag har funderat på att skaffa spelet och borde kanske göra det. Men det är verkligen en intressant fråga, och hur blir det med alla de som ahr syskon men inte är så nära dem?

  • Undrar om det verkligen spelar stor roll att vara ensambarn i sådana här fall. Jag är det själv och har alltid önskat mig en bror. Jag har funderat på att skaffa spelet och borde kanske göra det. Men det är verkligen en intressant fråga, och hur blir det med alla de som ahr syskon men inte är så nära dem?