Civilization VI
Civilization VI

Första intryck: Civilization VI

Civilization-serien fångade min uppmärksamhet redan på Amiga-tiden, många, för många, timmar spenderades framför datorn. Tvåan och trean passerade dock obemärkt förbi, men fyran har bjudit på många timmar underhållning. När femman kom ut så testade jag den men blev inte kär, utan lät den vara.

Jag valde dock att återvända till femman vid ett senare tillfälle, då fullmatat med alla expansioner och DLC:s. Den var väl värd att återvändas till. Vissa saker skilde sig mycket från fyran, men dessa gav spelet en ny dimension. Femman var det första spelet i serien där jag utmanade mig själv att hela tiden öka svårighetsgraden, tills dess jag kunde besegra datorn på högsta svårighetsgraden.

Hade jag inte haft denna omvärdering av femman så hade jag nog inte vågat förboka sexan. Hade jag inte suttit uppe inatt och ivrigt väntat på releasen.

Men lever Civilization VI upp till förväntningarna?

Som alltid måste man spela igenom ett spel ordentligt innan man kan ge betyg, men första intrycken är att spelets grafik flyter på bra, även på en mindre kraftfull dator. Huruvida man gillar stilen, som är mera åt det tecknade än åt det realistiska är en smaksak, men det funkar för mig. Jag föredrar det tecknade, lite överdrivna, före ultra-realism.

Dock upplevde jag att det kunde ta lite väl länge för AI att göra sina drag, men det varierade mycket, så det är för tidigt att säga om det är ett problem.

Att separera Civics och Teknologi i separata träd tror jag kan visa sig vara ett genidrag, trevligt också att ens agerande inne i spelet kan boosta forskningen. Min första krigares jakt efter barbarer samt även att jag snabbt fick fram en byggare som förbättrade en zon nära min stad, gav bägge små boosts till forskning som jag var på väg mot.

Nu ser jag fram emot många sömnlösa nätter fyllda med “bara ett drag till“…

Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x