Är du bättre än andra på att planera tågnätverk? Det här är ett spel som premierar smarta rutter som kan användas flera gånger. Blockera dina motståndare och knip bonuspoängen före de andra.
20th Century limited handlar om att slutföra kontrakt på tåglinjer i Amerika. Det finns två olika sorters kontrakt: regionala linjer och bolagslinjer. De regionala linjerna måste byggas i ordning och kommer att binda samman städer i just den region som kortet gäller. Bolagslinjerna kan vara väldigt olika långa (och därmed också värda olika mycket poäng) men sträcker sig mer fritt mellan olika städer och även mellan regioner. Skillnaden mellan regionlinjer och bolagslinjer är dels att när man bygger klart en bolagslinje så säljer man också all räls som behövs för att knyta ihop städerna (man får alltså tillbaka dem från brädet, vilket kan vara både bra och dåligt), det gör man inte när man byggt klart en regional linje. Dessutom får man i fallet med bolagslinjer en fast poängsumma för just det kontraktet, men regionskontrakten ger en schablonsumma beroende på hur många man lyckats bygga klart när spelet är slut.
Kartan är indelad i liksidiga trianglar, och det är längs kanterna på dessa som man lägger ut sin räls. Städerna ligger i skärningspunkten, så det finns sex olika vägar till varje stad. Under en spelares tur får denne antingen plocka upp 1-3 rälsbitar från planen (man har bara 35 stycken, så det är fullt möjligt att man får slut på material) eller lägga ut 1-3 rälsbitar på lediga sträckor. Därefter får man – om man vill och kan – fullfölja ett kontrakt. Regelmässigt är det enkelt, det svåra ligger i att planera vilka sträckor som ska prioriteras och vilka kontrakt som ska byggas i vilken ordning. Man vill ju gärna bygga färdigt en regional sträckning som delar mycket räls med en bolagssträcka som man kan slutföra senare. Dessutom drar man till varje spel tre slumpade bonuskort som ger extrapoäng. Det kan röra sig om att först ha byggt ett antal regionskontrakt eller att vara först med att binda ihop ett visst antal regioner med varandra.
Om andra spelare byggt räls där man själv behöver komma fram, så kan man hyra in sig genom att betala en kub för varje rälsbit man måste låna. Den spelare som får kuber av andra kan sen själv använda dessa för att låna sträckor av andra. När spelet är slut är kuberna värda en poäng styck.
20th Century Limited är ganska snabbspelat, och även om vi bara spelat på två så borde man kunna hinna klart med fyra spelare på en dryg timme.
Jag har lite svårt att bli riktigt engagerad av det här spelet och jag har svårt att sätta fingret på vad det beror på. Spelmekanismen fungerar, det finns intressanta beslut att ta, men man kanske måste vara tågintresserad för att det ska kännas riktigt roligt. Jag vill dock vara tydlig med att det bara är en känsla jag har, rent objektivt har jag svårt att peka ut något som dåligt i spelet. Rundorna går fort och ingen spelare behöver vänta särskilt länge på sin tur. Dock var de gröna rälsbitarna i två olika nyanser av grönt, vilket ser lite irriterande ut.
[bgg id=118703]
[boardgamepricebox id=15618 destination=SE currency=SEK stock=Y]