Det är fortfarande onödigt svårt och ologiskt att hitta brädspel i våra traditionella butiker. Ofta finns de undangömda på barnavdelningen. Detta trots att flera av butikerna faktiskt har ett större utbud av spel än man först tror.
Jag trodde allvarligt att vi kommit längre än så här, mitt under rådande brädspelsrenässans, men uppenbarligen har Sveriges ledande webbutiker ännu inte förstått vilka som köper och spelar brädspel. (Tips: Det är inte bara barnfamiljer och har egentligen aldrig varit så, inte sedan det kungliga brädspelet Ur gjorde entré 2600 år före Kristus, även om hobbyn mognat påtagligt just de senaste decennierna).
Det handlar inte bara om att göra rätt för spelhobbyn, utan det finns så klart pengar att tjäna för den som inser sina fördomar om brädspel. Spelkultur i sig är en mångmiljardbransch bara i Sverige och just de analoga brädspelen har börjat knappa in på dataspelen, där Kickstarter kan vara en fingervisning om utvecklingen eftersom analoga spel drar in mer pengar än någon annan kategori. Och det är inte barnspelen som står för de stora pengarna.
Så hur presenterar våra “Svenssonbutiker” sina brädspel?
CDON.com har förvisso en hel huvudkategori med “Film, Spel & Musik”, men därunder finns enbart dataspel. Brädspel hittar man först som underkategori “Pussel & Spel” under “Leksaker, Barn & Baby”.
Även Webbhallen har en stor och fin förstaflik med “Spel”, som tyvärr även här bara inkluderar dataspel. Först under “Lek & Gadget” hittar vi underkategorin “Brädspel & Spelkort”.
Komplett verkar inte ens förstått att brädspelen finns och köps. Det “kompletta” megavaruhuset har både flikarna “Spel & Konsol” samt “Hem & Fritid” (där övriga butiker döljer sina brädspel) , men här finns bara vanliga leksaker och dataspel.
Så är det även på Netonnet, som också har avdelningar för både Spel och Leksaker, men helt har missat sällskapsspelen.
Ellos döljer sällskapsspelen under följande serie av kategorier: “Barn”, “Leksaker”, “Sällskapsspel”, och där (som självuppfyllande profetia) säljer de mycket riktigt också bara Monopol, Tjuv och Polis och andra barnspel, trots att webbutiken är full av varor för vuxna konsumenter i övriga kategorier.
Clas Ohlson döljer sina få brädspel under “Fritid”, “Barn & Lek” och slutligen “Spel & Pussel”.
Adlibris döljer sina brädspel under “Barn & Leksaker”, “Leksaker” och “Sällskapsspel & Pussel”. Lite inkonsekvent har de sedan placerat sitt förvånansvärt vettiga utbud av svenska rollspel under “Böcker” och “Science Fiction”.
Skärp er!
Jag börjar bli trött på hur styvmoderligt brädspelshobbyn behandlas. Som tur är, och kanske just därför, finns det utmärkta specialiserade spelbutiker som har kunskap om hela sällskapsspelsträsket, men det är tråkigt vilka signaler våra stora Svenssonbutiker förmedlar.
Hur ser ni läsare på våra traditionella butikers stöd för spelhobbyn överlag?