De flesta spelare med överlevnadsinstinkt tar redan sunt avstånd från Monopol. Spelet fortsätter ändå sälja som smör till den stora massan och det finns rent av spelare som försvarar spelets existensberättigande, mot bättre vetande.
Nej, det handlar varken om elitism eller tycke och smak. Monopol är rent objektivt ett riktigt skitspel och här får ni reda på varför.
A Landlord’s Game
Att Monopol skapar osämja och frustration hos spelare borde inte komma som en överraskning. Varför Monopol har den effekten på spelare är kort och gott för att just det var syftet med spelet.
Spelet var aldrig ämnat som ett trevligt sällskapsspel. Monopols förlaga A Landlord’s Game skapades av Elizabeth Magie 1902 med syftet att undervisa hemskheterna med fastighetsmonopol. Det ursprungliga spelet kom dessutom i två faser. En fas som visade på dagens tragedier i ett utdraget förlopp där de rika bara blir rikare och de fattiga fattigare. Ett långsamt lidande där en ensam segrare till slut vunnit spelet genom att försätta alla andra i personlig konkurs. Den andra varianten kallades anti-monopol eller “Prosperity Game”. Den skulle vinna över de ledbrutna spelarna från Monopolvarianten till den ekonomiska lära som Elizabeth var en anhängare av, nämligen Georgismen, att alla bör ha äganderätt till det de själva skapar och att inte minst naturtillgångar, som jord och mark, tillhör alla människor.
Det finns förbluffande likheter redan med de första upplagorna och dagens Monopolspel. Den typiska yttre kvadratiska promenaden som ger en inkomst vid varje varvning myntades redan här. Samma gäller annat vi förknippar med Monopol, som de olika jordlotterna man kan köpa och bygga hus på, fängelse och chanskorten. Startrutan kallas för “Moder Jord” för att anknyta till Magies övertygelser om att ingen kan äga marken, men även om detaljer skiljer och rutorna har andra namn, så var spelbrädet i stort sett det vi i dag kallar för Monopol.
Magie patenterade sin speldesign och försökte sälja spelet till Parker Brothers, som nobbade henne 1909 med motivationen att det var för komplicerat. Den socialistiska ekonomiprofessorn Scott Nearing snappade dock upp spelet och spred det till sina ekonomistudenter, som gjorde sina egna kopior av spelet. Av någon anledning sket de flesta studenter i att kopiera den socialistiska delen av spelet, så det var mest “Monopol”-delen som fick spridning.
Spelet levde vidare som en piratkopierad vandringssägen under trettio år i mer eller mindre besläktade varianter av Magies original, med titlar som “Monopoly”, “Finance” och “Auction”, tills Parker Brothers återigen blev intresserade och köpte patentet från Magie 1935 för $500.
Bestraffande spelmekanik
Monopol är alltså medvetet skapat för att förmedla en dålig spelupplevelse och det lyckas det fenomenalt bra med. Man kan rent av säga att Monopol är motsatsen till vad vi i dag pratar om positivt belöningssystem i spelifieringen av spelsystem. Anledningarna till detta är att spelet bryter mot flera av speldesignens dödssynder.
- Spelet spelar spelarna
Spelarnas egentliga val är få och självklara. Eftersom tärningen styr var spelarna hamnar och det egentligen inte finns några intressanta valalternativ när man väl landat på en ruta, så blir det mer spelet som spelar spelarna än att spelarna spelar spelet. - Slumpmässig penalism
Även om spelarna inte valt var de hamnar, så straffar spelet spelarna för deras förflyttning. En mekanik man kan skratta åt de hundra första slagen, men som odlar frustration även hos de mest gladlynta spelarna. - Utslagning
Spelare som når konkurs är utslagna ur spelet och har ingen egentlig roll annat än att titta på i de flera timmar långa maraton som ett Monopolspel brukar ta. - Skenande ledning
En spelare som tidigt kammat åt sig en kritisk mängd marklotter kommer bara bli rikare och rikare, medan övriga spelare blir fattigare. Det finns då ingen större anledning till att fortsätta och spela klart spelet annat än att håna de som fått en dålig start. Grundreglerna innehåller inga spelmoment för att kunna komma ikapp eller avsluta spelet tidigare på poäng. - Omotiverad speltid
Spelet tar för lång tid för vad det gör. I slutändan vill alla bara att det ska ta slut.
…Allt perfekt konstruerat till att skapa tristess, frustration och ilska inom spelgruppen. Eller bara en riktigt dålig spelupplevelse.
Så sluta spela Monopol!
Vad är din ursäkt till att fortsätta spela Monopol? Släng skiten och berätta om trevligare spelupplevelser för dina vänner. Spelkult sammanfattade nyligen en lista över roligare, mer spännande och rent av bättre alternativ till våra spelklassiker.
Monopol har en given plats på museum och i historieböckerna, men det finns ingen som helst anledning för att normalbegåvade spelare ska behöva genomlida fler år under spelets tortyr.