I dag är det främst indiespelen jag haft i sikte men som bonus har temat kring inkludering varit en röd tråd. Faktum är att det dyker upp flera oannonserade paneldebatter på temat kvinnlig representation under kvällen men communityt visar tyvärr att vi har en bit kvar.
På sätt och vis är det genialt av E3 att spränga in diskussionerna på detta sätt men tyvärr syns tydligt att tittare droppar av under dessa diskussioner så det går säkert slipa på formatet.
Kommunikationsjätten Verizon går först ut med tung teknikinfo som lätt får dig att tappa fokus. Jag är mest glad att de gått vidare från att tjata om molnbaserade tjänster och har funderat på vad det faktiskt kan tillföra för nytt. Men att 5G kommer skapa nya möjligheter är inte direkt någon nyhet och att just de ligger i framkant att implementera tekniken i både industrin och spelarcommunityt rockar knappast mina sockar. Men när man visar att man menar allvar med representation och inkludering, bland annat genom partnerskap med Riot Games, EA, Dignitas, Team Liquid, and Cxmmunity. genom Verizon Game Forward Scholarship med 1 miljon USD i Universitetsstipendier för att stärka kvinnlig representation i branschen så höjer jag på ögonbrynen. Det är en tydlig markering från en stora aktörer att målgruppen går bredda och att tillväxt verkligen behövs.
Intellivision lanserar sin handhållna spelenhet – Amico – som mixar mobilspel, Tabletop Simulator och couch-play. Jag gillar idén, men ställer mig frågande till varför folk skulle gå och investera i hårdvara som i princip skulle gå att köra genom vilken smartphone som helst?
Take-Two fortsatte med en interaktiv paneldiskussion där mångfald, jämställd/jämlikhet och inkludering stod i fokus. Samtidigt som jag blir stolt över att branschen släpper fram de här diskussionerna så blir jag deprimerad över hur sakta det går framåt. Det är fortfarande ganska ideella krafter som kämpar för sådant som branschen borde se vinning i att odla fram själva. En frustration över att behovet är så mycket större än dessa eldsjälars förmåga att representera är uppenbar. Kom igen nu branchen, bevisa kommentatorerna att #GetWokeIsNotToGoBroke. Det finns mycket goodwill att tjäna här.
Mythical games går vidare genom att presentera sitt spel, Blankos Blockparty. Spelet tycks inte särskilt nydanande i sig då det fullkomligt skriker copyright-intrång på både Roblox, Disney Infinity och Sony Dreams. Men det finns en helhetsbild som gör det hela så mycket mer intressant än så, vilket blir tydligt när varumärken som Burberry, The Marathon och DeadMau5 tar tillfället att stiga in i spelens mångmiljardindustri. Mythical tycks nämligen ha anammat blockchain-teknologin till fullo med de fördelar NFT (Non Fungible Tokens) ger genom att ge spelaren full kontroll över de saker de skapar eller handlar med. Vi lär garanterat höra mer från Mythical och särskilt om Blankos.
Indie showcase och Freedoom Games är som vanligt sina egna organismer där de mest innovativa ideerna gärna sträcker ut sina fjädrar. Lite mer mastiga titlar som ex. Tunguska, Dark Diety och flera stycken titlar från Hooded Horse tävlar om uppmärksamheten med mer nischade spel såsom Cat Café Manager, Dreamscaper eller To the Rescue! (a dog shelter simulator).
Man önskar varje indieutvecklare så mycket stöd det bara går att få och hoppas därmed att alla tar tillfället att lägga de titlar de finner lovande till sin wish-list.
CAPCOM kramar ur ytterligare några dollar ur sin 25-åriga franchise Resident Evil, med subtiteln Village. På detta multiplayersatsningen Re:Verse som släpps om en månad. Monster Hunter Stories 2 och Monster Hunter Rise annonseras liksom The Great Ace Attorney med den fyndigt namngivna Herlock Sholmes som karaktär.
RAZER visar stolt upp vad de kallar “den ultimata AMD gaming-laptopen” RAZER BLADE 14.
Det ska vara ultratunt och ultrasnabbt och ultrakraftigt och ännu fler ultrafjantiga säljargument för att vara fint förstår ni. Alltså Razor brukar göra bra grejer, men jag undrar lite vilka idioter de här säljarna riktar sig mot? Men visst, när jag efter 20 minuters säljsnack inser att de kränger en ultratunn laptop med ett RTX3080 grafikkort så känner även jag att jag “villhöver” den här, den är trots allt ganska prisvärd på 1800 USD. Hjärntvätt funkar uppenbarligen!
Jag blir mer naturligt imponerad av deras kraftiga men pyttelilla laddaren RAZER USB-C GAN CHARGER 130W som kan ladda fyra enheter samtidigt. Tills jag ser priset på 179 USD!!!
Skärmen RAZER RAPTOR 27 imponerar bara sådär, bortsett från att den är THX-certifierad, särskilt inte med ett pris på 800 USD utan fäste.
Kvällens mest långsökta inslag är också det sista. PROJECT HAZEL där man tagit fram koncept på en skyddsmask verkar dock bli verklighet. Razer ställde nämligen om viss produktion och hjälpte till att skapa skyddsmasker i början av pandemin. Nu tänker man sig att göra en cool återanvändbar mask.
Jag har svårt att se att det slår i Sverige, men det kan säkert funka på många håll i världen. Döm själv!
I morgon är sista officiella dagen för E3 då har vi följande att se fram emot.
17:00 | Broadcast Pre-Show |
18:00 | Nintendo’s Nintendo Direct and Nintendo Treehouse: Live |
23:25 | BANDAI NAMCO Entertainment Inc. |
00:20 | Yooreka Studio |
00:35 | GameSpot Play For All Showcase |
01:45 | Official E3 2021 Awards Show |