På planeten Moraz III – en djungelplanet där allt och allting är ute efter att döda DIG har ditt Space Marine Chapter lyckats slarva bort en drop pod med viktig information. Givetvis håller alla andra med adekvat djungelbeväpning, som exempelvis tunga eldkastare och stora motorsågsvapen, på med något mycket viktigare så det är upp till dig och dina fyra polare från 10:e kompaniet att smyga er genom djungeln och försöka överleva tills ni har löst ert uppdrag.
Lost Patrol släpptes först av Games Workshop för sexton år sedan men i juni i år släppte de den andra utgåvan och för att ha något att bidra till min brädspelskväll slog jag till och målade figurer som om det inte fanns någon morgondag. Själva lådan innehåller fem space marine scouts, tolv genestealers, sex infestations, trettio kartbitar samt tre tärningar och regler. Alla figurer givetvis ej monterade eller målade.
Lådan i sig kostar 420 kronor från Games Workshops hemsida men om du kollar runt kan du nog hitta den billigare någonstans. Intressant nog tjänar du lite pengar om du har ett stort behov av fem normala scouts och åtta plus genestealers då kostnaden för de separata delerna blir större. Men det är sällan man ser en space marine lista som fokuserar på scouts.
Produktionskvalitén är bra– som vanligt för Games Workshop. Det är de vanliga uppsättningarna för både scouterna och genestealerna. Du kan alltså bygga dem så att de passar din armé istället för själva brädspelet. Men dina scouts behöver ha en fast uppsättning vapnen enligt reglerna. Tre med hagelgevär, en heavy bolter och en sergeant med bolt pistol och chainsword. För att spara lite tid tog jag min scout squad från mina Dark Angels till spelträffen. Så länge vi höll koll på vem som sprang runt med heavy boltern gick det hur fint som helst.
Spelet börjar med att man sätter ut en kartdel med sex utgångar och därifrån genereras djungelns vägar och stigar. Scouterna börjar med att utforska så mycket som möjligt av djungeln. Tjugoåtta kartbitar ska ut innan drop pod:en dyker upp och snart kommer det vimla med genestealers som inte riktigt bryr sig om stigar och i stort sett alltid vinner alla närstrider.
Alla scouts kan skjuta men träffar bara på en sexa. Närstrid med fler än en genestealer slutar nästan alltid i tandagnisslan – tandagnisslan från en genestealer som äter upp en space marine scout alltså. Det gäller att fort som tusan ta sig ut och hitta så många kartbitar som möjligt så att åtminstone en scout kan ta sig hem med den viktiga informationen. Presentera så många möjliga mål för genestealerspelaren att fokusera på. Dessutom gäller det att tänka taktiskt för beroende på hur space marine spelaren rör sig i djungeln försvinner kartbitarna bakom dem och med kartbitarna också de genestealers som stod på dem.
Spelet är snabbt och brutalt. Gör du ett fel kommer genestealerspelaren att kunna äta upp hela din enhet utan problem men det går snabbt över och du kommer att få chansen att återgälda förra spelomgångens massaker inom tio till femton minuter. Det är inte ett spel som du sitter och spelar med dina polare i flera timmar. Men det är ett riktigt roligt spel att köra två-tre omgångar av medan de andra i gänget blir klara med vad det nu är de gör. Snabbt att sätta upp. Snabbt att lära sig och ändå tillräckligt varierat med den genererade kartan för att det ska fortsätta vara roligt även den tionde gången.
Du behöver inte gilla eller förstå Warhammer 40k för att gilla Lost Patrol. Och har du spelat Lost Patrol kommer du fortfarande inte förstå Warhammers invecklade och svårnavigerade storebrorfigurspel. Men Lost Patrol ger dig flera timmar med monterande och målande och när du är klar har du ett kul, snabbt spel att spela med dina vänner. Och för 420 kronor är det kanske dyrt sett till andra snabbare brädspel där ute, men vi som är vana vid Games Workshops priser påstår att det mer eller mindre är gratis. Något att ha i åtanke innan du köper en codex och bygger upp en Tyranid armé.