I det här spelet kommer du tävla om att plocka upp passagerare och besöka byggnader i ett försök att få flest poäng.
Effektivitet är nyckeln, planera dina rutter se till att blockera de andras linjer. Spelare kommer att elimineras om de någonsin korsar eller återansluter till någon del av sin rutt. Detta låter drastiskt, men är lätt att undvika!
Spelet börjar med att första kortet vänds upp. Spelare kommer att bocka av detta kort längst upp på arket och notera vilken form de kan placera på kartan med sina markörer. Detta kommer att variera från 1 till 3 platser i en förutbestämd form. Denna form kommer att variera från spelare till spelare, beroende på deras ark. När du passerar passagerare och byggnader markerar du dem på ditt pappersark.
Att passera landmärken erbjuder ytterligare poängbonusar. Om du passerar andra spelares markörer, det vill säga trafikstockningar, kommer du regelbundet att förlora en poäng. På samma sätt, om du behöver räta ut eller böja formen på din rutt du har tilldelats kommer du också att förlora en poäng.
Kortens slumpmässighet gör exakt ruttplanering till en knepig sak. Ända fram till de sista omgångarna är det ovist hur du ska lyckas. Ofta måste du ändra din väg och slingra dig längs vägarna i den allmänna riktningen för ett mål eller poängmöjlighet.
Det är ett supersnyggt spel. Retro-känslan på bilderna och designen gör mig lite smått lyrisk. Det är colt gjort. Men reglerna och de första stapplande omgångarna gjorde mig inte lika imponerad. Det var inte helt självförklarande hur spelet skulle spelas. Lite tillkrånglade förklaringar och det tog ett par omgångar innan jag helt förstod hur det hela var uppbyggt.
En annan nackdel som jag ser är att du får printade poängkort du måste ha för att hålla reda på poängen. Vist finns det gratis att skriva ut fler. Men är det den bästa lösningen? Skulle gärna sett en mer genomtänkt poänghållnings lösning.
En annan mycket underlig sak är de 32 trämarkörer som varje spelare får. Om du spelar ett helt spel kommer du definitivt att använda 26. Inte helt sällan fler. Dessutom ibland många fler. Regelboken berättar att detta kan hända och föreslår att du “använder ett lämpligt substitut”. Det känns underligt att inte ha slängt med några fler extra brickor.
Get on board: New York & London erbjuder mycket att tänka på, men på ett begränsat sätt. Du kommer ha en övergripande uppfattning om din rutt. Samtidigt se begränsningarna på grund av de kort som vänds. De skickar dig sicksacka runt och du får försöka göra det bästa av det som finns omkring dig. Med en tydlig form och bara ett fåtal sätt att manipulera den, är vändningarna ganska intuitiva och spelet rör sig snabbt runt bordet.
Det finns massor av kul att göra och du kan samla poäng på flera olika sätt. Det lämnar mig splittrad men köra längs gatorna i New York och London kommer göras fler gånger.