Äntligen släpper Games Workshop lite nyheter om vad som kommer skall till version 8 av Warhammer 40k. Det är på Adepticon som de har släppt lite nyheter. Det finns inte mycket just nu, men allt pekar på att de kommer att använda mycket av filosofin bakom Age of Sigmar.
Generals Handbook
Tanken är att det ska finnas regler för tre olika sätt att spela 40k precis som i AoS. Open, Narrative och Matched. Gissningsvis kommer det att fungera väldigt mycket som i AoS där matched kommer att vara ungefär som det är idag med poäng för alla enheter.
Bonus om du sätter ihop din armé enligt dess bakgrundshistoria
Games Workshop berättade att de funderar på att ge spelare som sätter ihop sin armé i enlighet med vad arméns bakgrundshistoria säger något de kommer att kalla command points. Min gissning är att det kommer att bli motsvarande formations idag där du får olika fördelar om du bygger din armé på ett specifikt sätt.
Förflyttningsvärden
De sa också att alla enheter ska få egna förflyttningsvärden. Du kommer alltså vara tvungen att lära dig vad alla dina enheter har för förflyttningsvärde istället för att alla flyttar 6 ”. Det kan såklart göra spelet lite svårare att komma in i, och svårare att ha koll på vad din motståndare kan göra för förflyttningar. Men generellt känns det vettigt att enheter förflyttar sig olika långt istället för att alla har samma värde.
Anfallande styrkor slår först
En annan förändring är att de enheter som anfaller också får slå först i första rundan. Detta kommer att vara bra på ett rent taktiskt plan. Det kommer också att göra det intressant för styrkor med lågt initiativvärde som nu ändå kan få saker och ting gjort i närstrid istället för att se sina modeller stryka med innan de ens hinner vifta med sina vapen. Kommer helt klart göra terminators och andra trupper med farliga (men dåligt initiativ) vapen mycket mera användbara.
Rustningsmodifierare på vapen
De pratade också om att alla vapen kommer att få ett värde som modifierar motståndarens rustningsvärde. Återigen som AoS. Kan bli kul, men riskerar också att göra ett enkelt system till ett väldigt knepigt system om olika vapen gör väldigt många olika saker.
Nya moralregler
Deras tanke med moralslag är att de ska vara mera som AoS. Om du förlorar en strid (rimligtvis i närstrid) slår du 1T6 och lägger till antalet wounds/dödade modeller och om värden blir över enhetens ledarskapsvärde så får du lika många wounds som differensen.
Games Workshop släppte också en teaservideo om förändringarna. Men denna videon ska nog tas med en lastbilsvagn fylld med salt.