Uncharted™ 4 Multiplayer_20151203181904

Recension: Uncharted 4

Stil
95
Innehåll
80
Känsla
75
Variation
70
Läsarbetyg0 Betygsätt
0
Bra
Miljöerna
Äventyret
Välskrivet
Mindre bra
Allt skjutande
Förödande för civila
80
Tjuvens sista äventyr

Tanken var att dra sig tillbaka, att försörja sig på att berga vrak. Men ute i världen finns äventyret. Piratskatter, ruiner och lemurer. Vem skulle egentligen kunna säga nej?

Uncharted 4 – A Thife´s End från Naughty Dog är slutet för Nathan Drakes äventyr i Uncharted-serien. Det följer samma mönster som de förra spelen. Nathan har fått nys om någon stor mytologisk skatt, och det blir en kapplöpning mot en skurk med massor av hantlangare.

Nathan har egentligen dragit sig tillbaka med Elana och lever ett lugnt liv. Men så knackar hans bror Samuel, som har antagits varit död, på dörren. Han behöver hjälp att hitta  den mytomspunna Libertalia, en fristad för pirater full med skatter och historiska fynd. Nathan ljuger för Elena och ger sig i väg med sin bror på nya äventyr och tar såklart hjälp av bästisen Sully.

Grabbar, mössa och vantar är faktiskt inte töntigt.

Som förväntat av ett AAA-spel så är det mycket välgjort. Röstskådespelarna gör ett bra jobb.  Musiken är fantastisk. Grafiken är fantastisk med magnifika miljöer. Att stå eller hänga från höga höjder hänförande. Nathan rör sig även runt i världen vilket ger variation. Vi får utforska platser i bland annat skotska höglandet och på Madagaskar. I några tillbakablickar får vi även följa Nathan och Samuel som yngre. Partier som jag tyckte mycket om.  Nathan klättrar, simmar och kör olika fordon, såklart så får han även skjuta och slåss med sin fiendes hantlangare.

Det är även en av sakerna som jag har störst problem med när det kommer till Uncharted-serien. Partierna med action. De känns något mer rättfärdigade i fyran, och inte fullt så ologiska. Men jag tycker inte det är roligt. De drar mig ut från spelet och äventyret och jag hade mycket hellre haft fokus på att klättra, lösa gåtor och utforska de vackra miljöerna.

Dessutom finns det ett problem som jag inte kan se förbi. Och det är allt som förstörs på grund av Nathan och hans vänner agerande. Det är inte bara odingarna som saknar respekt för andras liv, egendom och historiska landmärken.   I Madagaskar city så slåss Nathan mot legosoldat så att en hel marknad ödeläggs. Den följande biljakten sätter folks liv i fara, förstör andra bilar, trädgårdar och tak på hus. En stad förstörs för att några vita äventyrare vill komma åt hemligheter och historier som egentligen inte borde vara deras. Det känns inte rätt att göra en person som Nathan till en hjälte även om det mesta sker i självförsvar.

Överlag så gillar jag spelet. Det är som sagt otroligt vackert med varierande och roliga miljöer. Historien känns välskriven och den knyter fint i hop spelserien.

Vilken fin stad, vore synd om något hände med den.
Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Äldsta
Nyaste Högst rankade
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x