Skyrim har nog släppts mer gånger än något annat dataspel och snart kommer det en 10-års jubileumsutgåva, men nu pratar vi inte om dataspelet Skyrim.
Det här är brädspelet Skyrim – The Adventure Game, ett samarbetsspel för 1-4 spelare som just nu ligger ute för Crowd Funding på Gamefound sedan den 2:a november. Man gick i mål på 28 minuter och jagar nu så kallade stretch goals.
Undertecknad har haft förmånen att vara med och betatesta spelet under utvecklingens slutfas. För spelet har legat i utveckling under en rätt lång tid, läser man de första blänkarna som kom för några år sedan så ser man att mycket av den tänkta spelmekaniken har ändrats, till det bättre.
Vad är Skyrim – The Adventure Game?
Skyrim är ett samarbetsspel för 1-4 spelare, ett rollspel där man tillsammans spelar genom en lång kampanj i flera kapitel. Det finns även en stor mängd sidouppdrag och platser att utforska, så omspelbarheten är mycket hög.
Känslan i hur kampanjen hanteras påminner om s.k. Legacy-spel, men här förstör man ingenting utan allt går att återställa till ursprungskick. Någonting som gör att man kan prova olika vägar, olika karaktärer och spelstilar, vilket bidrar till den höga omspelbarheten.
Berättelsen drivs framåt med uppdragskort, där man har val och konsekvenser. Exempelvis så kan man dra ett kort som säger att man ska gå till Whiterun och leta efter en person som har information. För att lyckas hitta personen behöver man göra ett tärningsslag med spelets specialdesignade tärningar och lyckas få rätt mängd symboler för framgång.
Tärningsslagen modifieras beroende på vilka föremål och färdigheter man har på sin karaktär. Sen, beroende på resultatet får man dra nästa kort, dra kort nummer XX om du lyckas och dra kort nummer YY om du misslyckas. Så även om man misslyckas med enskilda uppdrag så tar inte spelet slut, men det ger negativa konsekvenser som påverkar framtida uppdrag och framförallt huvuduppdraget.
Kortdragandet med text och “gå till kort nr ZZ” påminner mycket om spelböcker som t.ex. Ensamma Vargen, fast här med kort istället för en liten bok. Funkar riktigt bra i TableTop Simulator, men man vill inte tappa korten på golvet med den fysiska utgåvan :)
På tal om TableTop Simulator, det finns ett demo på spelet där du som äger TTS kan spela igenom introduktionsäventyret.
Mina erfarenheter från Beta-testen
Beta-utgåvan av spelet som jag varit med och speltestat innehöll inte den slutgiltiga grafiken, utan allt var så kallade “placeholders”. Så att nu få kika på de miniatyrer och kort som kommer i den skarpa utgåvan överträffar mina förväntningar!
Jag älskar samarbetsspel och upplevde att man ibland verkligen hade nytta av att låta sina karaktärer mötas på spelplanen för att tillsammans ta sig an de svårare utmaningarna spelet kastar på en. Samtidigt känns balansen mellan vad man kan och vad man måste göra rätt lagom. Det är inte oändligt med möjligheter så man fastnar och inte vet vad man ska göra, man samtidigt känner man att det finns konsekvenser av de val man faktiskt tar.
Största problemen vi stötta på i betan var mest otydligheter i regelboken, och det var inte så att det fanns massa YouTube-videos som förklarar reglerna ute att googla fram. Den regelbok som nu finns att ladda ned för förhandsgranskning är fantastiskt mycket bättre, men det var i och för sig förväntat.
Mitt högst personliga intryck från att ha spelat betan, är att spelet har ett intressant koncept med den kortdrivna handlingen, ett koncept som skulle funka bra oavsett vilken värld spelet utspelar sig i.
Nu utspelar det sig i Skyrim, och Skyrim är alltid Skyrim.