Ett 7 Wonders för två? Kan det verkligen bli intressant?
7 Wonders är mångas favoritspel, och också ett stående tips när det gäller att hitta något som passar för den som inte är så brädspelsvan. Det är inte konstigt att det blivit en klassiker, med sin eleganta mekanik och variationsrikedom när det gäller strategi.
I den nya varianten för två spelare har spelskaparna renodlat, till viss del förenklat, och hittat en del kluriga nya lösningar. Grunden är densamma: Med hjälp av kort i olika kategorier (resurser, kultur, vetenskap, militär och handel) bygger du upp din civilisation och samlar poäng. Det gäller att välja sin strategi och satsa på rätt sorts kort. Även om du vill bli bäst på kultur kan du inte strunta i att bygga en armé, och du behöver också tillräckligt med resurser för att köpa de vinnande kortkombinationerna.
De tydligaste skillnaderna i Duel jämfört med originalspelet är för det första hur man tar sina kort. I 7 Wonders väljer du ett av korten du får på hand och skickar sedan resten vidare till din granne, men det hade ju inte varit någon större poäng med det när man bara är två. I stället byggs för var och en av de tre “åldrarna” i spelet ett slags pyramid av kort, där vissa är synliga och andra dolda, vissa är tillgängliga och andra låsta. Ibland har du bara ett kort att välja på, ibland flera stycken. Det här ger en ny intressant dimension.
En annan uppenbar skillnad är stridssystemet, där det har tillkommit en helt ny spelkomponent. I ett slags dragkamp flyttas en stridsmarkör fram och tillbaka mellan dig och din motståndare, beroende på vem som har starkast militärmakt för tillfället. Kommer motståndaren för nära dig får inte bara hen mer poäng i sluträkningen, du får också “böta” pengar, vilket svider rejält. Det är till och med så att om stridsmarkören kommer ända in i din stad, så har du genast förlorat spelet. I Duel kan man nämligen vinna på tre sätt: Antingen genom att ha flest poäng efter de tre omgångarna, precis som i vanliga 7 Wonders, eller genom att flytta stridsmarkören ända fram till motståndaren, eller genom att samla sex olika vetenskapssymboler.
Vetenskapspoängen var något många har problem med i originalspelet, och här har de förenklats betydligt. Det finns precis som förut ett antal olika symboler på vetenskapskorten, men du behöver inte samla tripplar eller serier, utan det räcker med en dubblett för att få plocka en av fem speciella markörer, som ger poäng eller andra saftiga fördelar.
Tre skillnader till:
– I början av spelet får du och den andra spelaren fyra underverk var, som ni kan bygga under spelets gång. Men när totalt sju underverk har byggts, kastas det sista, så det gäller att inte vänta för länge.
– Du kan fortfarande byta ett kort mot kontanter, men du får mer pengar för ditt kort ju fler gula kort du har i din civilisation.
– Du kan fortfarande köpa de resurser du inte själv har tillgång till, men inte av din motståndare utan från banken, och priset ökar ju fler av just den resursen som din motståndare har!
Allt detta sammantaget ger ett betydligt mer aggressivt spel. Du gör ingen en tjänst genom att handla av dem, du blir av med dina surt förvärvade slantar om du halkar efter militärt, och inte minst: Du har mycket större möjligheter att plocka till dig just det kortet som du vet att den andra spelaren behöver. Det är kanske säkrast att spela med någon som du kan bli sams med igen när spelet är slut!
Gillar man 7 Wonders är chansen mycket stor att man kommer att gilla även 7 Wonders: Duel. Att bara spela med en person är inte riktigt lika roligt som att vara många, men spelet har ändå lyckats bra med hitta samma känsla. Jag tror rentav att det här är det bästa tvåpersonersspelet jag någonsin testat.
[boardgamepricebox id=15804 destination=SE currency=SEK stock=Y]