Temporum är ett snabbspelat och ganska lättuggat spel av Donald X Vaccarino (Dominion, Kingdom Builder) där spelarna åker runt i tiden och ändrar vilka händelser som faktiskt inträffade.
Själva spelplanen består av fyra epoker som innehåller fler kort ju längre fram i tiden man befinner sig. Korten slumpas innan man börjar, så världshistorien kommer att se olika ut för olika spelomgångar. Det är bara ett kort i varje epok som visar vad som är den ”riktiga” utvecklingen (i alla fall vid spelets början, det ändrar sig ganska friskt under spelets gång). Från varje kort finns en pil som kan peka på två olika kort i nästa epok, och genom att följa pilarna från startkortet i epok ett ser man vilken den riktiga historien är. Varje kort har en händelse som spelarna utför när de står på det kortet, men man kan alltså bara stå på det kort som är ”korrekt” i varje epok. Det är därför spelarna vill ändra i historien, för att aktivera andra händelser.
Vad vill man då göra? Jo, parallellt med de olika epokkorten och tidsströmmarna mellan dessa finns ett utvecklingsspår där alla spelare börjar med tio inflytelsemarkörer i epok ett. Den spelare som först lyckas flytta samtliga markörer ner till epok fyra vinner spelet (det går alltså åt 30 förflyttningar för detta och det går fortare än man tror). Allt annat i spelet syftar alltså till att flytta markörerna framåt i tiden.
I spelet kretsar det mesta kring kort, och korten kan antingen användas för att få pengar och andra fördelar, eller för att flytta fram sina markörer (i spelet kallas detta för scoring, och det är ju precis vad det handlar om). Två saker är kluriga här: Dels kan man inte använda ett kort för båda delarna, man måste välja, dels måste man balansera sin ekonomi och hur bråttom man har. När man ska flytta fram sina markörer kostar det nämligen pengar, och det blir markant dyrare ju fler steg man flyttar. Att flytta fram fyra steg kostar fyra mynt, men att flytta fram åtta steg kostar tjugo mynt. Det ser märkligt ut i början, men man inser snabbt att det är elegant balanserat. Varje kort har dessutom bara ett alternativ för scoring, exempelvis att flytta sex steg för tolv mynt. Det måste man också ta med i beräkningen när man bestämmer hur korten ska användas.
Några av epokkorten och händelsekorten hänvisar dessutom till att ”regera” i en viss epok, och det gör man genom att ha flest inflytelsemarkörer i just den epoken. Det kan handla om att man exempelvis får dra extra kort om man är dominant i den epoken där kortet ligger. Detta gör att själva flyttandet av inflytelsemarkörerna också är intressant, det spelar stor roll vilka man flyttar på.
Under en spelares tur gör man fyra saker, och det går ganska fort. Måhända blir det lite väntetid om man spelar med många spelare och någon har svårt att bestämma sig, men det flyter på rätt bra. Först får man bestämma om man vill ändra historien där man befinner sig, man flyttar helt enkelt pilen från kortet man är på som pekar ut nästa epoks ”riktiga” händelseutveckling. Därefter får man flytta till vilken epok som helst (man får alltså stå kvar om man vill), man hamnar alltid på det ”riktiga” kortet. Sen utför man kortets händelse och avslutningsvis kontrollerar man om någon vunnit genom att få ner alla sina markörer till epok fyra. Efter en runda är det glasklart hur spelet fungerar. Epok ett används för att flytta sina markörer, epok två för att dra kort, epok tre för att spela kort och epok fyra kan innehålla lite allt möjligt.
Spelet gick fortare än vad jag hade tänkt, men jag ser inte det som negativt. Tvärtom upplevde jag att det här är ett trevligt spel att börja eller avsluta en spelkväll med. Givetvis är tur en skapligt stor faktor, men det känns också som att det finns en hel del man kan göra för att maximera sina chanser. Spelplanen och korten är snygga, och jag gillar också att spelarmarkörerna är hälften män och hälften kvinnor.
Älskare av riktigt tunga och komplicerade spel kommer kanske inte se tjusningen i det här, men jag tror det kan fungera utmärkt som introduktionsspel för folk som inte redan gått ner sig i brädspelsträsket. Jag gissar att man kanske tröttnar om man spelar det här för många gånger i rad, men jag tror faktiskt att vi kommer ta fram det här under lång tid framöver.
Billigaste priset på Temporum inklusive frakt är [boardgameprice id=12924 destination=SE currency=SEK stock=Y] enligt Brädspelspriser.se.
[bgg id=162263 ]