När jag skulle länka till den här recensionen häromdagen insåg jag att jag nog faktiskt aldrig skrev något när det begav sig, vilket är konstigt då jag brukar recensera alla bra spel, hur obskyra de än må vara.
Blev jag så uppslukad?
Jo, dels det plus att jag blandar ihop det med mina glada utrop gällande hur de lyckades göra sig ett namn i spel och piratkopieringsvärlden. Utvecklaren – Green Heart Games – lade nämligen ut två versioner av spelet för nedladdning. En på klassiska ställen för piratkopiering och en bakom en betallänk på sin hemsida. Ingen information skiljde dem åt. Dock visade det sig ganska snart att den som laddat ner ful-varianten näst intill var dömd att misslyckas på grund av de nesliga piratkopierarna därute.
“When we released our very first game, Game Dev Tycoon (for Mac, Windows and Linux) yesterday, we did something unusual and as far as I know unique. We released a cracked version of the game ourselves, minutes after opening our Store.”
Det skapade en enorm hype kring spelet och jag var en av tusentals som köpte access till den tidiga versionen som låg på deras hemsida. Utan att ångra mig en sekund!
Game Dev Tycoon är nämligen allt annat än obskyrt. Det är kanske första gången jag spelat ett tycooon-spel där jag faktiskt får känsla av det jag håller på med. Du startar ett litet ideellt dataspelprojekt i din källare på 80-talet och utvecklar därefter förhoppningsvis ditt bolag genom dataspelgenrernas eror. Ditt lilla företag kan utvecklas till en studio med många anställda med nyckelfunktioner, som gärna matchar de koncept som dina kommande spelprojekt är inställda till. Spelkoncept som gärna bör rimma med det som ligger i tiden ju mer årtalen framskrider.
Även om inga maskiner eller genres är exakt kopierade från verkligheten (säkert av upphovs rättsskäl) så känner man igen hemdator-erans flaggskepp. Likaså får man en känsla av när man kommer in i konsollkrigs-eran. Det är roligt igenkännande, samtidigt som det är utmanande att matcha sina spelprojekts teman och dessutom lyckas få klart dem i tid, med tillräcklig kvalitet, innan genren blir omodern igen.
Även om man inte har en hord av kombinationsmöjligheter så känns det ganska tillräckligt. Visst skulle det vara kul att få lägga en mer detaljerad hand på marknadsföringen av varje spel, för att se hur man kan lyckas prångla rena skitspel till överpriser. Och visst vore det roligt att kunna odla relationen med de stora distributörerna, skapa merchendise och så vidare…
…men återigen, det är tillräckligt. Game Dev Tycoon är ett balanserat spel som väl visar de olika momenten som krävs för att skapa och prångla ut spel på marknaden. Även om man faktiskt spelar klart det efter några genomspelningar så lämnar det en nöjd känsla hos dig. Vilket även återspeglas i mottagandet hos spelarna som fortsatt tycks rekomendera spelet till varandra, trots att priset ligger på samma nivå som när det släpptes 2013.