Minirecension: Airport Simulator 2014

Du känner igen känslan. Planet har landat efter långflygningen och planet taxar lugnt fram på en opersonlig, ökenliknande bana mot ett odefinierbart mål. Samma tanke slår dig varje gång… “om jag nu suttit i 12 timmar uppe i luften, var de då inte beredda på att vi skulle komma nu så vi bara kunde parkera och gå av?”

Svaret är enkelt, i flygledartornet sitter någon praktikant och tror att den spelar Airport Simulator och då kan det, milt sagt, ta sin lilla tid…

I Airport Simulator är du på marken, ofta i ett flygledartorn och ditt uppdrag är att underlätta för de där hjältarna uppe i luften. Det “är” (Läs: “borde vara”) ganska simpelt egentligen, av 8 flygplansportar så ska du se till att det logistiska med reparationer, passagerar– och bagage-transporter tankning etc. fungerar så fort och felfritt som möjligt. Innan du hunnit uppgradera varje port så får du glatt styra allt själv i detalj. Det är kul i början, man blir på ett intuitivt sätt glatt utbildad i vad de där “fraggel doozarna” faktiskt pysslar med och varför det ska ta så förbenat lång tid innan man slutligen får gå av det dånande planet.

Om man har lite djävlar-anamma och lyckas googla sig till hur man kommer förbi de absurda buggarna som spelet dras med, kan man alltså, i samma takt som man tjänar på väl utförda uppdrag, köpa uppgraderingar i form av utrustning som ofta har medföljande automatiserad personal.

Desto längre man kommer i spelet, ju mer sköter sig alltså självt, vilket är charmen med hela spelet. Man blir näst intill besatt i att få maskineriet att fungera och trots att spelet går sakta som sirapsmarmelad (jag hittar i alla fall ingen hastighetsknapp någonstans) så finner man att det är beroendeframkallande att få logistiken på den förbannade flygplatsen att funka av sig självt. Man tänker till och med att de där som kör flygplanssimulatorer under dagar i sträck kanske inte är så galna ändå…

…eller, vid närmare eftertanke, så kanske det är det de är. Galenskapen att spendera timme efter timma att se på automatiserade processer i ett spel är trots allt inte jättespännande och som underhållningsspel suger det här spelet. Som undervisningsmodul i hur en flygplats fungerar skulle det dock glänsa med råge, för grafiken och realismen är slående för ett spel i den här genren. De näst intill oforcerbara buggarna gör dock att jag inte kan rekommendera en endaste pedagog att använda sig av det här i nuvarande form.

Grafik
75
Ljud
50
Spelglädje
45
Återspelbarhet
15
Realism
80
Stabilitet/Buggar
33
Läsarbetyg0 Betygsätt
0
Bra
Realistiskt värre
Utbildande
Mindre bra
Segt som Sirapsmarmelad
Kritiska buggar
49
Flygplatskaos
Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Äldsta
Nyaste Högst rankade
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x