SnowRunner – På tur i ödemarken!

Inte spelbild

Jag är en gammal off-roadåkare, för sisådär 10-15 år sedan så rände jag och frun runt i skog och mark med våran högbyggda Toyota 4Runner. Men på grund av <orsaker> så tog styrningarna slut och numera står 4Runnern parkerad i ett garage och väntar på bättre tider.

Suget efter att ge sig ut och härja i en lergrop har dock inte avtagit, bara möjligheterna som är mera begränsade. I den virtuella världen så finns det många bilspel att välja på, men få, om ens nån, fångar känslan av att sakta navigera mellan träd, stubbar och stora stenar. Känslan av att sitta fast i lergrop som är så pass djup att man inte ens får upp dörren till bilen längre.

Fram tills nu.

Det var dock inte helt sant, för Snowrunner är inte nytt. Innan fanns Spintires som sedan blev Mudrunner. Snowrunner är den senaste inkarnationen i denna spelserie och troligen den mest tillgängliga av dem.

Men är det bra?

Innan jag svarar på den frågan, så ska vi kika på vad Snowrunner är för spel, eller kanske ännu mera, vad det INTE är för spel. Snowrunner är ett bilspel, simulator:ish, men det är inte rally som Dirt eller banracing som Grid. Utan det är mera likt Farming Simulator eller Euro Truck Simulator, men hardcore.

Första bilen, en Cheva-pickis

Man börjar spelet med en “Cheva-pickis” men redan tidigt i tutorialen så får man sin första tunga lastbil och ett uppdrag att leverera trä och stål till ett brobygge. Ett brobygge som måste avklaras för att kunna komma vidare på kartan.

Så fortsätter spelet, uppdrag för att bygga broar så man når fler delar av kartan, där man hittar fler uppdrag eller uppgraderingar till fordonen. Uppgraderingar som behövs för att klara de allt mer utmanande uppdragen. Det finns inga fasta rutter, bara mer eller mindre dåliga vägar.

Vägar som är så pass dåliga att till och med Svenska Trafikverket skulle skämmas över dem. Men det är också där en hel del av spelets charm ligger. Vill du följa asfaltsvägen som är lång, eller vill du riskera genvägen genom skogen?

Jag är till naturen mera intresserad av att utforska kartan, än att köra skytteltrafik med långtradare, men finner nivån på utmaning i körningen så pass bra, att även det som skulle kunna vara ett rutinjobb, blir underhållande. Besvärligt blir det när man är nästan klar med en karta och de sista hållpunkterna är så långt från hemmabasen och bensinstationer, att man lätt åker på soppatorsk. Vilket kan lösas genom kreativt parkerande av tanksläp på strategiska platser på kartan.

Många uppdrag sträcker sig dessutom över flera kartor, vilket gör de en smula svårnavigerade i det rätt klumpiga gränssnittet, då de kräver ännu mera planering än kortare styrningar.

Lastbil i motljus, okänd artist,1837, kolorerad

Här börjar vi ana det dåliga med spelet, gränssnittet är inte alldeles tydligt. Notifieringar att man klarat ett uppdrag poppar inte alltid upp, vilket leder till omstarter av uppdragen. Både jag och frun fick fel i tutorialen på samma ställe, då inte fortsättningen triggade som den skulle. Jag har inte råkat på så många buggar, men de finns där. Kom nyligen en första patch, efter den så känns det som om styrningen buggar mer än tidigare. Kanske löste den några andra problem, men inga av de jag stött på.

Styrningen, för övrigt, liknar inget annat tidigare bilspel jag kört, med undantag för ovan nämnda Spintires. Styr man via tangentbord eller via handkontroll så inser man snabbt att ratten inte auto-centrerar när man släpper tangenterna eller styrspaken. Tar en stund att vänja sig vid, men efter lite körning så inser man att det ger bättre kontroll vid ren off-road körning, på bekostnad av att fordonen blir lite svåra vid högra hastigheter. Jag har inte haft möjlighet att testa Snowrunner med ratt och pedaler, så kan inte uttala mig om hur det funkar. Jag saknar dock möjligheten till tilt-steer på min DualShock, men det kanske kommer i en kommande patch.

Spelet har löpande dag-natt växling

Mera patchar

Det är utlovat fyra större DLC med fler kartor, fordon, uppdrag och annat innehåll, antingen så kan man köpa dessa löst eller allihop i ett Season Pass. Köper man bundlingen så får man även med en välutrustad 4×4-bil från start, men att köra den innan jag låst upp massa uppgraderingar till mina egna fordon känns lite som att fuska. Men det är ju jag det.

Men är det bra då?

Ja, alla buggar och konstig styrning till trots, så är det underhållande. Det är mycket snyggt på min PS4 Pro, känslan av att köra i lera är kanske inte helt realistisk, men spelmässigt sett väldigt kul. Största felet på körningen är växlingen, när man inte kör i lågväxel så simulerar spelet en manuell låda och “guben” i bilen växlar själv. Och han växlar som en klåpare! Har man kört i skogen på riktigt så vet man att man inte växlar upp om man är exempelvis på väg upp för en kulle med spinnande däck, för då tappar man all fart man har i fordonet. Tvärniten som inträffar när man växlar vid fel tillfälle simulerar spelet rätt, men det går inte att stoppa puckot från att växla.

Alla fel till trots, jag finner mig hela tiden planera för nästa uppdrag, nästa leverans av virke, nästa upplåsning av kartan.

Sa jag att spelet var snyggt?

Det här är inte ett spel för alla, särskilt inte fartdårar, men det är ett spel för mig och frun. Inte lika kul som att ränna i skogen på riktigt, men mycket enklare att köra off-road i soffan hemma.

Nu får ni ursäkta mig, jag har ett timmerlass att leverera.

Snowrunner
Snyggt, buggigt men väldigt underhållande!
Fotnot: Recensenten har spelat på PlayStation 4 Pro.
Grafik
100
Realism
80
Tillgänglighet
40
Unerhållningsvärde
90
Positivt
Bra grafik
Mycket att göra
Öppen värld
Negativt
Buggigt
Inte för alla
78
Fler berättelser
Scythe – Ett vänligare konfliktspel