Wizards of the Coast, förlaget bakom rollspelet Dungeons & Dragons, meddelade idag att de inte kommer att fullfölja ogiltigförklaringen av Open Game License 1.0a, och har därmed övergivit de planer som tidigare meddelats i utkastet till OGL 1.2. Detta besked kommer efter intensiv kritik från fansen mot beslutet att ogiltigförklara licensen, som avslöjades efter att sajten io9 rapporterade om en läckt OGL 1.1. Efter tre veckors nästan konstant tryck verkar det nu som om Wizards of the Coast äntligen tar hänsyn till den massiva kritiken.
Ogiltigförklaringen av OGL 1.0a var en stor källa till oro för fansen och tredjepartsutgivarna som i vissa fall grundat sina verk på denna licens i nästan två decennier sedan. Åsikterna varierade om Wizards of the Coast ens hade rätt att ogiltigförklara licensen. Många personer – inklusive Ryan Dancey, en av de ursprungliga arkitekterna bakom OGL 1.0a – hävdade att det aldrig var meningen att licensen skulle ogiltigförklaras,
I ett uttalande meddelade Dungeons & Dragons executive producer Kyle Brink att:
“dess undersökningsresultat är tydliga. Ni vill ha OGL 1.0a. Ni vill inte ha någon förändring. Ni gillar Creative Commons. Denna inställning uttrycktes så överväldigande i playtest-versionen av OGL 1.2 att Wizards of the Coast var tvungna att lyssna.”
Ursprungligen skulle playtesten vara öppen i två veckor, men Brink skriver att
“feedbacken är så hög och riktningen så tydlig att vi agerar nu.”
De eftergifter Wizards och D&D gör i detta uttalande är stora: de kommer inte försöka ogiltigförklara OGL 1.0a; de lägger hela Systems Reference Document för D&D 5.1 under Creative Commons; och ändrar sina ambitioner till förändringar gällande för Virtual Tabletops.
Det är viktigt att notera att Brink säger att att lägga hela den 400-sidiga SRD under Creative Commons innebär att fansen inte behöver oroa sig för att mista rätten att använda den i framtiden.
Att Brink på detta sätt erkänner bristen på förtroende mellan fansen och förlaget och Wizards of the Coast är imponerande.
Detta är en stor seger för fansen av Dungeons & Dragons, men det är också ett viktigt ögonblick för branschen som helhet. OGL 1.0a har varit en viktig licens för många företag som har byggt upp sin verksamhet kring det och ett försök att avveckla dess giltighet skulle ha inneburit en stor förändring för dem.
Wizards of the Coast har nu visat att de lyssnar på kritiken och att de är villiga att anpassa sig. Detta är en viktig läxa för andra företag i branschen – att ignorera eller underskatta kraften i en engagerad fanbase kan leda till allvarliga konsekvenser.
Att lägga SRD 5.1 i Creative Commons är också ett viktigt steg för transparens och öppenhet. Det ger fansen möjlighet att verkligen se vad som finns i spelet och vad som är tillåtet att göra med det, utan att behöva ta Wizards of the Coasts ord för det.
Det är fortfarande oklart vad detta kommer att innebära för framtiden för Dungeons & Dragons och för företag som använder OGL 1.0a. Men det är tydligt att Wizards of the Coast nu har ett stort ansvar att leva upp till sina löften och visa att de verkligen är villiga att samarbeta med alla de frivilliga och kommersiella kreatörer vars arbete deras varumärke lutar sig mot.
Det är viktigt att följa utvecklingen och se hur detta påverkar branschen i framtiden, särskilt som det under detta rabalder växt fram nya initiativ till licenser vilket både kan tillföra branchen fler valmöjligheter, men också riskera att dela den relativa samsyn av licensunderlag och tillit som rådit fram till idag.
Det är också viktigt att notera att detta är en viktig seger för öppenhet och transparens i branschen som helhet. Företag måste inse att de inte kan dölja eller undertrycka information från sina användare och förvänta sig att behålla deras lojalitet. Öppenhet och transparens är viktiga för att skapa en hållbar relation mellan företag och användare.