2xMilk skriver gärna att de skapar väldigt svåra spel, och efter att ha spelat deras senaste skapelse så är jag nog böjd att hålla med.
Skipper är ett avskalat abstrakt pusselspel där kameran visar varje bana snett uppifrån. Det finns rutor där man kan flytta kuber, och målet med varje bana är att flytta samtliga kuber till en specifik målruta, där de ser ut att gå upp i rök. Man styr kuberna med piltangenterna och när som helst kan man byta vilken kub man flyttar på.
Det som gör det knepigt är att när man flyttar på en kub så kommer den att lämna en färgmarkering efter sig i rutor som den har passerat, och man kan inte flytta till en ruta som är färgad i kubens färg (i praktiken får man alltså bara besöka varje ruta en gång). Om man däremot flyttar någon av de andra kuberna till rutan så kommer färgmarkeringen bytas ut så att den matchar den nya kuben istället, och då går det bra. Man måste alltså tänka sig för i vilken ordning man flyttar kuberna, och se till att ingen blir fast på vägen.
Några nivåer in i spelet introduceras man för nya pusselbitar. Vissa rutor är låsta och kan bara låsas upp om någon av kuberna först plockar upp en “nyckel” (de ser ut som små minikuber som kan staplas ovanpå kuben du går omkring med). Lite senare hittar man aktiveringsrutor som exempelvis höjer och sänker barriärer som hindrar kuberna från att passera. Det här gör att från de inledande banorna, som egentligen bara lär ut grundkonceptet i spelet, blir det ganska snabbt svårare. Jag är själv väldigt förtjust i tankenötter, pusselspel och problemlösning, men jag fastnade på nivå 15 av 45. Det lär ju lossna om jag bara tänker till lite, men det är helt klart en utmaning. Jag gissar att senare banor kommer kräva rätt mycket grunnande och analys innan man löser dem.
Vad tycker jag då om spelet? Ja, det finns ingen bakgrundshistoria, ingen fantastisk musik, allt är knastertorrt, abstrakt och minimalistiskt. Inte ens ett företagsnamn skymtar förbi när spelet laddas. För vissa kanske det skulle dra ner intrycket, men jag gillar att spelet inte försöker låtsas vara något annat än ett pusselspel. Det har sin speciella målgrupp och nöjer sig med det.
Jag upplever heller inte att det blir enformigt trots att man bara promenerar omkring med olikfärgade kuber på alla banor. De andra elementen man måste hantera gör att lösningarna blir djupare och klurigare. Estetiken påminner en smula om Monument Valley som spelkult recenserat tidigare, men förutom att båda är pusselspel finns inte många andra likheter.
Jag gillar det här spelet, det gör vad det ska och tillhör man målgruppen så kommer man nog ha ett par timmars hjärngymnastik framför sig innan man gått igenom alla 45 banorna. Det kostar dessutom bara €3,99 på Steam.