Spelglädje och besvikelser under 2023

Spelkult slår nu en knut på spelåret 2023 och redaktionen delar med sig av sina reflektioner från ett ovanligt turbulent spelår.

Till att börja med måste vi fira 1 000 prenumeranter på Youtube och snart 2 000 följare på vår Facebook. Hurra!

Lite paradoxalt nog sammanfaller dessa rekord med en formsvacka under året, som lett till en lägre produktionstakt än vi önskat. Något vi hoppas förbättra nästa år!

Årets bästa

Maria Markenroth Nordström

Illiterati. Trots en lite knagglig start där vi missförstod reglerna, är det här det spel vi spelat flest gånger i år.

Andreas Öggesjö

Andreas Öggesjö

Årets bästa måste vara BG3 ändå. Haft så oerhört roligt där. Var viss oro för hajpen var stor & jag har hundratals timmar spelade i de gamla spelen men fick helt klart valuta för pengarna.

Johan Röklander

Årets bästa är att jag äntligen fått spela Gasland och påbörjat målandet av egna bilar. Men det slåss om förstaplats med att jag tagit upp schack igen efter många års frånvaro.

Frank Isaksson

Eftersom hela mitt spelår varit dedikerad till Spelkults/Rollspelsfamiljens rollspelspodd måste jag påstå att dess spelare och följare är de bästa. Samt min familj som stått ut med att jag suttit och klippt det undermåliga ljudet till så mycket perfektion det bara går. Tack, ni är bäst!

Kristin Nilsdotter

Årets bästa är för mig ett roligt, ej så tidskrävande och lite klurigt familjespel som enkelt kan tas med på resan och som tål att spelas många gånger när man har lite tid över; Azul mini- en smart minivariant som ger en hel spelupplevelse, men som inte lovar mer än vad det är.

Daniel Roos

För mig har Cyberpunk 2077 gått från klarhet till klarhet och senaste expansionen Phantom Liberty understryker återigen hur mycket längre fram deras historieberättande och inlevelse är än traditionellt datorrollspelande.

Det är skam att det inte blir fler expansioner, så man kan bara hoppas på att det snabbare blir en uppföljare, när försäljningen nu verkar ha vänt igen i och med allt patchande efter grundspelet. Mer cyberpunk till folket!

Årets sämsta

Maria Markenroth Nordström

Säg inte eeeh. Ett ”socialt” spel som bygger på stress och skadeglädje.

Frank Isaksson

Av samma anledning, att jag knappt hunnit spela något nytt alls i år, går årets sämsta (klant) till mig själv, som i ovan nämnd Väsenkampanj misslyckas med att spela in min egen röst i kamapanjens slutavsnitt… gaaaaaah!

Årets hajp

Kristin Nilsdotter

Årets hajp måste vara Fria Ligans nysläpp av Drakar och Demoner. Jag önskar att jag hade haft mer tid att spela bara. Mer tid för rollspel under nästa år ligger på önskelistan…

Karl Bergström

Baldurs Gate 3 blev årets hajp (och kanske samtidigt besvikelse?)

Frank Isaksson

Det är svårt att låta bli att ryckas med när ens barndoms rollspel rullas ut i ny utgåva av ens favoritutgivare Fria Ligan. Det nya Drakar och Demoner har efter genomläsning och betraktande av några actual plays behållt mycket av den charm som höll mig begeistrad när jag var liten. Tyvärr har dock mina spelgrupper inte varit så sugna så jag hunnit spela det ännu.

Daniel Roos

Årets fluga lär bli Lethal Company, som ser ut att ersätta den roll som Among Us tog under pandemin. Spelet har redan nominerats till Game of The Year.

Årets överraskning

Kristin Nilsdotter

Årets överraskning är väl ändå att AI- genererade spelupplägg ännu inte är helt dominerande. Även om många spelutvecklare stramat åt bland anställd personal så känns det en bit kvar innan AI kan prestera genuinitet och nytänkande i spelgenren. Jag hoppas det kan leda till att det växer fram en större och spännande indiescen framöver.

Frank Isaksson

Jag inbillar mig att jag gillar annorlunda och nyskapande. Så när jag hörde talas om dataspelet Foxhole, där tusentals spelare tar rollen av en liten gubbe som antingen producerar saker i fabrik, fraktar det till fronten och/eller slåss i en massiv förstavärldskrigsfrontlinje så blev jag faschinerad. Att de dessutom, bara dagarna efter att jag upptäckte detta fenomen, annonserade en uppföljare i medeltidsmiljö gjorde att jag höll på att ramla av stolen i somras. Jag lyckades precis ta mig upp på stolen igen häromdagen när jag fick testa detta Anvil Empires i en pre-alfa. Det bådar mycket gott!

Karl Bergström

“Against the Storm” var definitivt årets överraskning

Daniel Roos

Indiespelet Thronefall förtjänar all uppmärksamhet. Ett underbart enkelt och gulligt strategispel från en tvåmannastudio. Den bästa sortens indiespel, som verkligen osar passion för speldesign, som större spelbolag kunde dra lärdom från.

Årets besvikelse

Maria Markenroth Nordström

Dawn of Ulos. Smallworld möter Acquire. Ett spel i fantasymiljö som känns som att det handlar om aktier.

Andreas Öggesjö

Andreas Öggesjö

Diablo IV blir nog årets besvikelse. Tyckte storymässigt de fick till det bra. Visuellt tilltalande men sen föll det platt när endgame skulle dra igång. En tycker att spelstudios med så lång erfarenhet av denna typ av spel kunde haft mer åt oss från början.

Kristin Nilsdotter

Årets besvikelse är en kollektiv besvikelse över att mobilspelsgenren inte blivit mer innovativ. Slitna pay-to-play-koncept trängs med obskyra reklaminvasiva tower-defence moddar…. Jag generaliserar, men önskar nytänkande spel med konstnärlig höjd och hög integrering av spelaren. I sammanhanget känns DOS-spelet ”Stugan” (1978) som en uppenbarelse av verkshöjd.

Daniel Roos

Min största spelbesvikelse i år blev helt klart Starfield. Efter flera års hajp bevisade det bara hur föråldrad syn Bethesda har på datorrollspel. Inte bara rent mekaniskt med en irriterande mängd laddningsskärmar och föråldrad grafik, utan de verkar också helt ha tappat bollen vad gäller berättande och inlevelse. Dialogen kändes stundtals skriven av en AI och skådespeleriet kunde inte vara mer stelt ens om de försökt.

Kritiserade Cyberpunk 2077 kändes som en frisk fläkt från en avlägsen framtid, att gå tillbaks till efter Starfield.

Frank Isaksson

Som jag har bevakat och väntat på Cities Skylines II så föresatte jag även att det skulle vara ett nytänk på många sätt. Det vi fick var en något snyggare, extremt bantad seg massa med individuella invånare som kloggade igen både processorn och grafikkortet. Visst har det jobbats hårt på att få mer spelkänsla och visst är har vi bättre inbyggda verktyg att bygga vår lilla stad med, men är de bättre än ett moddat CS1? Knappt…

Årets bedrägeri

Kristin Nilsdotter

Vet ej, men generellt avskyr jag alla former av bedrägerier som riktas mot barn och unga, där Roblox-kapningar eller olika hack förstör för dem och förstör deras spelglädje i något som skulle kunna vara en justare värld.

Daniel Roos

Zombieöverlevnadsspelet The Day Before visade sig vara just det bedrägeri många befarat i flera år. Trots att de lyckats med konststycket att bli Steams mest önskelistade spel, så var varningstecknen för många. Utöver ett helt brutet spel som endast bestod av “asset flips” och ofullständiga mekaniker, så begärde ryska utvecklarna Fntastic sig själva i konkurs bara fyra dagar efter att spelet släppts för early access och de hunnit sälja spel för 201 000 USD.

Frank Isaksson

Hade inte Wizard backat i kontroversen ovan så hade de varit nominerade, så nu får jag istället titta på min kickstarterlista och peka ut Forged-kampanjen (https://www.kickstarter.com/projects/bamdungeondelvers/forged-adventure-series-1/description) utgiven av Broken Anvil Miniatures, vilka borde tvångsomdöpas till Broken Promises Kickstarter…

Årets kontroverser

Daniel Roos

Året präglades också av ett par riktigt korkade och dumsnåla beslut från marknadsledande bolag, som kom att bita dem i häcken.

Dels så försökte sig spelmotorn Unitys VD John Riccitiello, driva igenom en ny finansieringsmodell som tvingade utvecklare att betala för varje ny installation av deras spel, även om spelen var gratis. Beslut som Unity tvingats pudla i flera omgångar, men som till syvene och sist kostade dem förtroendet från många utvecklare, vilket inledde en migrering till andra spelmotorer och Johns anställning som VD.

Dessutom försökte sig ägarna till Dungeons of Dragons, Hasbro, på att riva upp Open Game License retroaktivt, vilket hade drastiskt försämrat villkoren för att publicera tredjepartsinnehåll till D&D, vilket inledde en migrering för rollspelare och författare till tryggare spelsystem och licensvillkor, även om också Hasbro till slut backade på sina ursprungliga intentioner.

Frank Isaksson

Men alltså det här att Wizard of the Coast fick för sig att ogiltigförklara sin öppna licens som massor av indieutgivare var ansluta till. Och att de till slut backade. Hur mycket förtroende tappade de inte i hobbyn av ett så korkat beslut?

Bra där att andra, som Fria Ligan

Årets sista

Daniel Roos

Så var det slutligen dags att definitivt ta farväl från E3. Eventet återhämtade sig aldrig efter pandemin och de större bolagen kör nu istället egna event.

Även Dreamhack Winter tar farväl från Jönköping, där de nya Saudiarabiska ägarna flyttar Dreamhack Winter till Stockholm. Spelkults reportage från förra Winter blev därmed vårt sista i Jönköping. Vi får se om samma öde väntar Dreamhack Summer framöver.

Läsarnas bästa?

Det var vad vi i redaktionen tyckte var de viktigast spelkulturella händelserna under 2023.

Kommentera gärna nedanför om det är något viktigt spel eller händelse vi missat, så får vi passa på att önska er alla en god jul ett riktigt gott nytt år!

Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Äldsta
Nyaste Högst rankade
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x