Vilket spelår! Bäst och värst under 2021

2021 är över. Året som inte blev den återgång som vi kanske hoppats till normalt spelande. Året var ändå sprängfullt av spelkultur av alla de slag. Analogt som digitalt. Trevliga som mindre trevliga nyheter.

Spelkult publicerade under 2021 hela 150 artiklar och 125 videoklipp varav 20 avsnitt av vår nya talkshow Veckans Spelkult.

Vi gör här ett tappert försök att sammanfatta de viktigaste spelkulturella händelserna uppblandat med ett axplock av våra mest populära artiklar och filmer under året som gått.

Ännu ett år av ökat spelande

Framför allt så avtog inte spelandet utan nådde tvärtom nya rekordnivåer och svensk spelindustri presterade rent av ännu bättre än resten av världen.

Svenska spel prisas

Det var också ett år där svenska spel prisades världen över. Josef Fares It Takes Two kammande hem Game of the YearThe Game Awards, svenska Toca Boca fick sitt Toca Life World utsett till årets app av Apple och Fria Ligan kammande hem nästan alla priser på Ennies-galan.

Embracer Group skakar om spelvärlden

Lars Wingefors, grundaren till svenska Embracer Group, tilldelades först regeringens exportpris för att sedan skaka om spelvärlden rejält genom att ta över Asmodee och ett halvdussin andra bolag.

Vem hade kunnat gissa att Asmodee, Cryptic och Dark Horse skulle bli svenskägda inom loppet av en vecka i december 2021?

Äntligen fysiska spelevent

Spelkult var på plats när världens största datorfestival öppnade upp igen för första gången sedan 2019. Vi körde en snabb intervjurunda och tog tempen på ett annorlunda men samtidigt välbekant Dreamhack.

Johan Röklander

Äntligen fick vi besöka Dreamhack och prata med alla deltagare. Men fortfarande är lajvscenen en sorglig syn. Visst sker det saker men ack ej som i forna dagar.

Maria Markenroth Nordström

Det var underbart att Medeltidsveckan kunde genomföras i år, och extra roligt att efteråt få höra att det inte hade lett till någon smittspridning. Jag är också glad över att vi under året kunnat träffas och spela brädspel på ett helt annat sätt än förra året.

Vi blev med talkshow

Vi startade en ny talkshow och hann köra i 20 veckor innan det nu var dags för säsongsavslutning, där julavsnittet gästades av inga mindre än Anders och Tove Gillbring som båda utsågs till årets spelare förra året av Sverok.

Veckans Spelkult blev vårt första stapplande försök till en veckolig liveshow, där vi summerade viktiga spelhändelser under veckan tillsammans med gäster från spelhobbyn. De första avsnitten drabbades av lite tekniska missöden, men konceptet slipades bit för bit under året som gick.

Vi fick bland annat en liverapportering från Medeltidsveckan, intervjuer med grundarna från Fria Ligan, Fandrake, Eloso förlag och Vildhallon förlag. Toca Boca gästade vår talkshow veckan innan de vann årets app av Apple. Vi fick sällskap av utvecklarna till Shattle. Vi hann även med temaavsnitt om ljud i spel, brädspelsdesign, medeltidsspel, VR-spel, discordlajv, vampyrkortspel, barnspel, game jams, spelbutiker och andra spelpoddar.

Blockkedjor gör sitt intåg i spelindustrin

NFT:er är inget nytt fenomen, men 2021 var året då de på allvar gjorde sin entré i spelbranschen.

Det handlar inte bara om långlivade bedrägerier från spel utan utvecklare eller ens spel, som Earth 2 som bara säljer virtuell mark utan någon som helst ambition att faktiskt utveckla ett spel, samt kommande Star Atlas som bara producerat cinematiska filmer för att kränga spelets NFT:er utan ett enda ord om vad spelet alls skall handla om. Även mer seriösa spelförläggare som Ubisoft hamnade i blåsväder efter att de offentliggjort sina planer på NFT:er i kommande spel, medan S.T.A.L.K.E.R. 2 backade från sina planer på NFT:er efter påtryckningar från fansen.

Peter Molyneux kommande spel Legacy har redan krängt virtuella landområden som NFT:er för 53 miljoner under året och svenska Entropia Universe påstod sig ha slagit rekord i försäljning av virtuell mark där det de fick in 800 000 dollar på 22 minuter.

Bedrägeriet kring en ny kryptovaluta som skulle användas i ett kommande Squid Game landade även på SVT:s radar när det uppdagats att allt varit en bluff.

Indien funderar på att helt bannlysa kryptoteknik medan Kina redan i år bannlyst både mining och transaktioner. Även Steam bannlyste alla NFT-baserade spel i oktober.

Maria Markenroth Nordström

Sämst med spelåret är att fler och fler företag verkar ge sig in i NTF- och blockchainträsket.

Daniel Roos

NFT:er kan säkerligen spela en roll i kommande spel. Det är bara att hittills har den rollen endast varit förknippad med renodlade bedrägerier.

Hela karusellen kring NFT:er stinker värre än introduktionen av mikrotransaktioner.

Spel som tog farväl

Daniel Roos

Det är ofrånkomligt att spel stänger ned, men det är ett otyg att ta betalt för en ofärdig produkt för att sedan överge spelet redan innan det lämnat early access. Än värre när man vet att moderbolaget har gott om pengar. Det märkte vi redan förra året med Hellion.

Ett annat unket drag är att fortsätta ta betalt för mikrotransaktioner i ett onlinespel som man vet kommer läggas ned inom kort.

Debatter

Som vanligt publicerade vi flera artiklar som orsakade en hel del debatt. Vilka påståenden håller du själv mer eller mindre med av följande?

Rollspel och lajv under 2021

Frank Isaksson

Detta var året då jag återupptäckte rollspelen. Främst pga av två spännande utgivningar vars Kickstarters levererades med bättre resultat än jag någonsin förväntat mig (Svenska Call of Chthulu av Eloso, samt Bloodfeud av Bläckfisk).

Men också för att jag kommit igång med WorldAnvil och Foundry VTT som öppnar nya möjligheter för distansspel.

Kristin Nilsdotter

Det våras för svensk rollspelshobby som vuxit sig allt starkare under året och dessutom etablerat sig i poddvärlden med flera underhållande kampanjer att följa.

Johanna Embla Taller

Att det fortsätter komma nya och innovativa discord lajv är fint. Men årets sämsta är att jag bara kom i väg på ett enda fysiskt lajv. Jag saknar verkligen att lajva på riktigt.

Niklas Lagström

Jag vet inte om jag vunnit ett enda spel men här sitter jag ändå nöjd och stinn av julmat. Möjligtvis… , möjligtvis, det faktum att jag utplånade en stor del av Spelkults redaktion på LV-426 i Alien, skulle kunna vara bittermandeln i årets spelgröt…

Årets brädspel

Vi har redan publicerat en artikel över redaktionens bästa brädspel för 2021. Här följer lite fler personliga kommentarer, spelklipp och intervjuer från året som varit.

Tomas Karlsson

Bäst på spelåret var It’s a Wonderful World. En klar utmanare till 7 Wonders!

Sämst var nog kartongbristen som försenat flertalet Kickstarters ett par månader.

Björn Florén

Björn Florén

Bäst vad gäller brädspel: Att konkurrera om öar i Night parade of a Hundred Yokai. Att få packa upp tanksen ur Company of Heroes boxen. Men framförallt: att få utforska Simon Ståhlenshags fantastiska värld i Tales from the Loop vilket snabbt blivit min favorit bland “spel där en samarbetar”.

Sämst: Att inte kunna träffas och spela p.g.a. världsläget samt alla sunkiga sanningar som uppdagats om spelbranchen.

Niklas Lagström

2021 har varit ett fantastiskt spelår för mig. Jag har både kämpat mot en fasansfull epidemi i Holmeforsen, bestigit berg i Cant Stop, flytt för livet i Betrayal of House on the Hill, kämpat tappert som Paul Atreides på Arrakis och som biblotekarie Daisy blivit dödad av en fruktansvärd Ghoul Priest i Arkham Horror.

Joacim Mattisson

Aldrig tidigare har jag hört så många av mina icke-spelande vänner, prata så mycket om sällskapsspel som i år.

2020 öppnade ögonen hos många för hur givande det är att samlas kring ett spel på köksbordet.

Men det är i min mening i år, som nya spelare började se sig omkring för nya, roliga, utmanande och komplexa spel.

Detta år har vårt köksbord gästats av Forbidden Desert, Atlantis Rising, Soul of the Empire och många andra spel.

2022 tror jag kommer att fortsätta denna trend att icke-spelar får upp ögonen för de många intressanta sällskapsspel vi fantaster känt till länge. Det kommer att bli ett fantastiskt spelår!

Daniel Roos

Brädspelet om Mio min Mio var ett välkommet Kickstarterlöst spelsläpp under året som bygger på en internationellt stark licens. En guldgruva som vi tycks ha glömt bort i spelsammanhang. Riktigt roligt att se ett nytt modernt brädspel baserat på Astrid Lindgrens verk. Till råga på allt ett kooperativt sådant, vilket spelar väl in i ursprungsberättelsen.

Dataspel under året

Frank Isaksson

2021 var året då svenska Valheim tog världen med storm och vi var ett gäng som plöjde in många friska timmar och bland sände ett Hungergamesliknande event här på Spelkult.

Björn Florén

Björn Florén

Bästa digitalt: Att springa runt i kallingarna och leta efter sin utrustning i Valheim.

Johan Röklander

Spelmässigt vann Valheim stort även om jag blev tokspöad i hövdingstriden

Tomas Widdesgärd

Bäst måste vara Forza Horizon 5 och att jag åter kunde slänga en lyxbil på tvären ut för en klippa och inte behöva oroa mig för mer än hur pass mycket tid jag kunde tjäna på den genvägen.

Johanna Embla Taller

Animal crossing uppdateringen 2.0 och expansionen Happy home paradise väckte liv i en slumrande community. Gemenskapskänslan av att hjälpas åt och hälsa på varandra för att få nya saker att inreda med är härlig och det är roligt att spela.

Andreas Öggesjö

Andreas Öggesjö

Bäst i år var nog att vi fick en release date på Breath of the Wild 2 redan 2022! Samt att vi fick möjlighet att köra Stardew Valley via split screen co-op!

Daniel Roos

Vad som inte föll många i redaktionen i smaken var verkligen inte årets upplaga av Battlefield. Trots att flera av oss hade romantiska minnen av Battlefield 2142.

Henrik Andersson

Bäst blev ju ändå efterlängtade Halo Infinite. Master chief gör comeback i stor stil och vi kan inte sluta spela vår jolly green giant. Precisa kontroller, fet arsenal, bra tuggmotstånd och drömmig musik. <3

Daniel Roos

Evighetssagan Star Citizen växte exponentiellt under pandemin. Både sett till intäkter som spelmekanik. Det blir spännande att se vad nästa år bjuder på. Det är en härlig tid att leva i för en rymdspelsfantast.

Daniel Roos

Måste uppmärksamma The Ascent från Uppsalabolaget Neon Giant. En Diabloklon i en riktigt läcker och inlevelsefull Cyberpunkmiljö. Se mig och Andreas spela spelet i co-op nedanför.

Daniel Roos

Det blev många Battle Royale under året.

Sämst var svenska Bloodhunt som alla var överrens blev väldigt felcastat i Vampire: The Masquerades spelvärld.

Daniel Roos

Bubblaren för året blev koreanska Super People, som snattat åt sig flera av de största Battle Royale-streamarna redan under den slutna betan.

Daniel Roos

Svenska Shattle må vara opolerat, men osar ändå potential och är redan mer stämningfullt än de större BR-spelen. Redaktionen ser fram emot att följa projektet och spela nya uppdateringen efter nyår.

Larm om missförhållanden inom spelbranschen

Det haglade rapporter om missförhållanden inom flera större spelföretag inte minst den pågående konflikten mellan anställda och chefer inom Activision Blizzard, men också från svenska Paradox.

Tomas Widdesgärd

Det sämsta är på sätt och vis också det bästa. Att spelindustrin slutligen fick bekänna färg kring sin otroligt sunkiga arbetsplats kultur. Inte en dag för tidigt.

Henrik Andersson

Sämst var alla unkna utvecklare som inte lyckats säkerställa schyssta arbetsvillkor för sina anställda. Misogyna chefer och orimliga crunch-perioder känns mer medeltid än – medeltiden.

Man kunde välja att se utvecklingen både som både negativ och som ett mer positivt uppvaknande.

Ett par kränkta troll skapade rent av en svartlista över spelföretag som de ville att folk skulle undvika för att de tagit en för tydlig ställning mot just sexism och rasism.

Karl Bergström

Att fler spelföretag börjar nyktra till kring arbetsförhållanden är så klart också mycket positivt.

Riksidrottsförbundet fortsätter sätta käppar i hjulen för svensk e-sport

Windows 11 lanseras som ett spelfokuserat Windows

Årets guide till 3D-utskrifter för spel

Karl Bergström

Att 3d-printingtrenden kommit igång ytterligare är så klart väldigt roligt, men det känns att den har lite till innan den “takes off” fullständigt, sas.

Vad har vi missat?

Det var vad vi i redaktionen tyckte var de viktigast spelkulturella händelserna under 2021. Håller ni med? Håller ni inte med? Finns det något ni saknar i listan ovan?

Kommentera gärna nedanför, så får vi passa på att önska er alla ett gott nytt år. Ni har nu vunnit en achievment för att ha överlevt 2021.

Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x