Haemimont Games tycker att du äntligen ska lämna din diktatur i Tropico för att istället kolonisera Mars. Konceptet är liknande, bortsett från att du här har en länk till din hemplanet, samt att ingen kan höra dig skrika i rymden!
Nu är det Paradox Interactive som hjälper Haemimont Games att nå ut till en ny publik. Det kan vara en bra allians, med tanke på att många av Paradox följare tycks ha en fäbless för micromanagement. Detta får vi utlopp för i Surviving Mars, då du bortsett från en livlina till hemplaneten, befinner dig i en obarmhärtig värld.
Inledningsvis är du beroende av de robotdroner du för med dig från dina första rymdskepp, men så snart du hunnit bygga upp en grundkapacitet med ström, vatten och resursbrytning kan du ge dig på att skapa en livskraftig koloni för dina nybyggare. De får sträva i en utsatt miljö där kampen om syre och vatten ständigt är överhängande. Du kan dessutom påverka vilka som tillåts följa med på färden, samt ta ansvar för deras kultur och bildning på plats, vilket har potential att ge djup till spelet. Tyvärr fastnar det dock inte riktigt, för jag får aldrig chansen att lära känna mina nybyggares personligheter och därmed engagerar jag mig inte riktigt i deras öden.
Kvar finns en resurshanteringssimulator blandat med kolonibyggarsimulator. Det må vara en kamp med kniven på strupen för att inte växa för snabbt, men samtidigt bibehålla en tillräckligt stor och motiverad arbetskraft. Men det är något som saknas för att spelet ska bära sig självt. Jag noterar åter bristen på insyn i mina små invånares strävanden, men frågan är om det enbart är det eller om det är något mer. Man har trots allt kryddat med en hel del spännande händelser som bryter tristessen samt tvingar dig att ändra dina planer med jämna mellanrum. Men inte heller detta engagerar till fullo.
Det är synd, för man har skapat ett spel som ger en realistisk, om än förenklad, bild av hur en kolonisation på mars kan tänkas gå till. Kanske vill jag älska spelet mer än det låter mig och kanske kan någon DLC rätta till detta dilemma. Det får framtiden ge.