Ytterligare ett spel som bygger på en väldigt enkelt idé.
Just detta tilltalar nog huvudsakligen matematiker eftersom en spelgenomgång får spelarna att repetera hela skalan av multiplikationstabellen.
Designen av spelplanen och reglerna är präglad av en ganska lyckad, funkig, 80-talistisk tecknad stil. Varje spelare blir tilldelad sex spelpjäser som symboliserar riddare, en poängmarkör samt en uppsjö tornsegment. Faktiskt så dyker ordet Pisa upp i huvudet både en och två gånger medan man spelar spelet.
Målet med spelet är att samla ihop flest poäng genom byggandet av torn och flytta sina riddare dit för att samla in poängen för tornet. Poängen räknas ut genom höjden i tornsegment upp till riddaren multiplicerat med tornets totala basyta. Spelet har ett action-points-system, som låter varje spelare flytta sina riddare, placera ut tornsegment, samt dra kort med specialeffekter. Det finns även en Masterversion av spelet där alla spelare börjar med ett kort av varje kategori från början för att ta bort slumpen och koncentrera sig på strategin.
Spelidén bygger på ett väl fungerande koncept, men allt räknande hindrar det från att klassas som ett enkelt strategispel. Det blir inte ett tillräckligt snabbt flyt i spelet och samtidigt känns idén för tunn, även med actionkorten, för att hamna tillsammans bland tungviktarna. Är du dock ute efter något liknande mellankoncept för att berika några speltillfällen med, så kan jag varmt rekommendera Torres.