Betyg90
Läsarbetyg4 Betygsätt70
Positivt
Spännande berättelse
Kul och lättsamma mekaniker
Negativt
Spelet har en livslängd
90
Pandemi

Pandemic Legacy kombinerar ett stabilt samarbetsspel om hemska pandemier med en drivande kampanj, kombinationen är slående!

Pandemic är ett spel som har lyckats bli en modern klassiker, det går inte bara att hitta i butiker som fokuserar huvudsakligen på brädspel och hobby utan har även spridits till leksaksbutiker och leksaksavdelningar i större butiker. Med lättlärda reglera, ett fokus på samarbete och ingen språklig barriär så har det blivit en given hit både bland familjer och brädspelare.
Matt Leacock (Pandemics designer) har tillsammans med skaparn av Legacy mekaniken Rob Daviau skapat spelet Pandemic Legacy. Ett spel som kombinerar det lättsamma men ändå utmanade spelet Pandemic med det intressanta Legacy formatet.

Pandemic Legacy - Infection

Men innan vi kommer för långt så är det nog bra att förklara vad ”Legacy” faktiskt innebär, då detta är en bärande faktor för hur otroligt populärt och omtalat spelet faktiskt är. Låt oss ta det i punktform!

  • Brädspelet har en drivande berättelse/kampanj som utspelas genom varje spelomgång, nya regler, nya komponenter och nya händelser inträffar varje gång man spelar.- Dessa nya komponenter och regler är dolda i förpackningar/kuvert tills spelet ”tillåter” er att öppna upp de m, detta kopplat till händelser i kampanjen. Vilket innebär att man inte vet vad komma skall.
  • Vissa delar av spelet används bara en ENDA GÅNG, andra delar rivs sönder efter vissa händelser (exempel om en karaktär dör eller liknande).
  • Ett Legacy spel har en livslängd, när eran spelgrupp har gått igenom hela kampanjen går det inte att starta om spelet då man har använt klistermärken, rivit sönder kort, och gjort permanenta val och förändringar genom spelets gång.

Pandemic Legacy - Bräde
Pandemic i grund är alltså ett samarbetetsspel där du och upp till tre andra skall rädda världen från inte bara en, utan fyra olika epidemier som alla symboliseras av en färg. Varje epidemi sprids över olika delar av världen i form av kuber som visar hur allvarlig smittan är i just det området. Under varje spelares runda kan de utföra fyra handlingar så som att flytta sin karaktär från en stad till en närliggande stad, ta bort en kub från staden de står i (bota epidemin), bygga forskningscenter, eller ge/ta kort från andra spelare. Korten i spelet är inte mer komplicerade än att de har en färg och stad som matchar de olika platserna på kartan. För att stoppa en epidemi måste spelare samla in fem stycken kort av samma färg, och slänga dessa när de står i en stad med ett forskningscenter. När samtliga epidemier är botade vinner spelarna! Men det är inte så lätt som det låter, varje runda placeras det ut nya kuber i måfå städer och händer det att en fjärde måste placeras på en och samma plats blir det istället ett utbrott som placerar nya kuber i alla kopplade städer. Vilket också kan skapa en otroligt jobbig kedjereaktion av utbrott. Spelarna förlorar antingen efter åtta utbrott eller om kuber av en viss färg tar slut när nya skall placeras.

Pandemic Legacy - Kort

Berättelsen i Pandemic Legacy kommer utspelas under ett år. I varje månad på året så kommer det nya element som på något sätt förändrar hur spelet spelas och förklarar vad som händer i världen. Ni kommer få klistermärken som sätts direkt in i regelboken och ger regler för dessa nya element och även ett antal lådor som kan öppnas upp och ger er nya komponenter att använda. Ni har två chanser på er att få en seger i varje månad, lyckas ni med detta så får ni en bonus inför kommande månad som ger er någon typ av förmåga som kan användas under setup. Konsekvensen av att förlora är dock inte bara att man missar denna bonus, utan det betyder också att det har hänt en del negativa saker i världen.

Vid varje utbrott som inträffar i en stad så kommer det nämligen sättas klistermärken där som symboliserar situationen i staden. Ju värre det blir desto svårare blir det att hantera epidemierna i dessa utsatta områden. Skulle det vara så att en spelares karaktär befinner sig i en stad under ett utbrott så kommer denna få ett Scar som ger en permanent negativ effekt till den karaktären under resten av kampanjen. Om en karaktär någonsin blir tvungen att ta ett tredje Scar, rivs karaktärskortet i bitar och karaktären tas då alltså ”ur spel”. Allt detta kombinerat skapar en känsla av att varje omgång spelar roll, inte bara för att vinna spelet i sig utan även det faktum att man sitter och bryr sig om vad som händer i världen. Man vill verkligen lyckas och kommer försöka in i det sista för att världen skall räddas.

Även om spelet har ett flertal olika karaktärer som man kan välja mellan från start, blir det lätt att man fastnar med den karaktär man spelade under första spelomgången. Detta menar jag inte på ett negativt sätt, utan det är mycket på grund av att man får en känsla av rollspelande. Karaktären kan få skador, uppgraderingar och utföra den där sista handlingen som gör att ni vinner under en viss månad och på så sätt bygger man upp en relation till karaktären och kombinationen av karaktärer man spelar. Det blir en form av metaspelande eran grupp skapar som hänger ovanför de mekaniker som driver spelet.

Pandemic Legacy - Lådor

Som ni kanske redan gissat så vill man gärna spela igenom hela kampanjen med en och samma grupp, då samtliga får uppleva alla nyanser och förändringar på vägen. I mitt fall har detta skapat en situation där vi endast kan spela någon gång i månaden, dock har det blivit lite av ett ”event” varje gång vi träffas och spelar. Någon bjuder hem de övriga spelarna så äter vi brunch och spelar Pandemic Legacy tillsammans, vilket har varit otroligt trevligt och gett den typ av upplevelse som bara kan matchas med den från rollspelskampanjer. Skönheten här är dock att spelet varje gång har en början och ett slut vilket gör att man slipper avsluta abrupt som ibland kan krävas i rollspelande.

Pandemic Legacy är nämligen just det: ett event. En låda du köper för att få en upplevelse som inte liknar något annat i brädspelsvärlden. En del vill gärna klaga på att spelet faktiskt har ett slut vilket gör att man inte kan spela det om och om igen som de flesta andra brädspel. Men om du istället fokuserar på upplevelsen, vägen till slutet och varje sväng berättelsen tar och den underbara känslan som varje seger ger din grupp så kommer du till slut att inse. Nej, detta spel är inte som alla andra brädspel, detta är Pandemic Legacy

…en upplevelse.

Pandemic Legacy - Hemliga Kort

Till sist vill jag bara berätta att jag absolut älskar Pandemic Legacy, det är inte en fullpoängare men det är inte många steg ifrån. Spelet har en otrolig dragningskraft då man vill se vad som kommer hända härnäst, men spelmekanikerna i sig har inte samma djup som berättande som det har kopplats ihop med. Om Pandemic som spel hamnar på en 8a och Legacy konceptet är en 10a så möts de i mitten.

[bgg id=161936]