Det roligaste med att arrangera lajv, det är att skriva intrigerna. Det är också det svåraste och mest tidskrävande, enligt min mening.

Så det är vad jag främst sysslar med i arrangemang. Men vad är min vision och hur använder jag intriger för att föra fram arrangörernas vision för ett lajv?

Det första jag tänker på är att göra upplägg för konflikter. Det skapar en hel del spel. Jag använder mig utav spelarnas bakgrunder och försöker väva in deras karaktärer med andra karaktärer så de direkt kan komma in i spel med något att agera på. Men processen i intrigskrivandet har ändrats genom tiden då jag många gånger sett att rättframma direktiv inte alltid tas med öppna armar.

För det bästa är att se just spelarnas utagerande av intrigerna. Vad som helst kan hända och det är det som är så spännande. Att dessutom få chansen att lägga in tvister som fullständigt rör om i grytan för karaktärer är en delikatess.

I början skrev jag intriger som föranledde att jag som arrangör och intrigskrivare ville att spelaren skulle uppfylla vissa mål. Men om spelaren inte känner sig bekväm med det av en eller annan orsak så fallerar intrigen och det önskade spelet från intrigskrivarens sida uppfylls inte. Som intrigskrivare så vill en att visionen med lajvet ska uppfyllas av spelarna. Men då en oftast inte känner spelarna så är det svårt att veta vad de är bekväma med att spela ut på och om de anser att det passar deras karaktärer fullt ut. Som intrigskrivare kan en sitta och känna sig hur nöjd som helst över att ha skrivit roliga och spännande intriger men om det inte kommer ut i spelet av spelaren så blir en givetvis besviken att inte få se frukten av ens arbete. För det bästa är att se just spelarnas utagerande av intrigerna. Vad som helst kan hända och det är det som är så spännande. Att dessutom få chansen att lägga in tvister som fullständigt rör om i grytan för karaktärer är en delikatess. Jag ska dra ett exempel på en skörd av en intrig med en tvist ingen såg komma.

En spelare i en post-apokalyptisk värld, är en postman med sin karaktär. Han har bekämpat de vedervärdiga Blodsjävlarna som styrs av Kung Carl. Men det finns en mjukare sida till honom och det är att han söker efter sin mor som han förlorade i ung ålder.

IMG_242555Här finns en hel del potential till att lägga in konfliktspel för hans karaktär och det är vad jag gillar dessutom. Jag får tag på en spelare som gärna spelar hans mamma och letar efter sin son efter att ha mottagit information om att han söker efter henne. Men hon var en gång i tiden en älskarinna till kung Carl men när hon blev gravid så stack hon med sitt pick och pack då hon inte vill komma tvåa i deras relation nu när ett knyte var på väg. Hon gillade att vara nummer ett. Som ensam mamma skulle barnet enbart se upp till henne. Men livet utanför kung Carls hem visade sig svårare än vad hon trodde och fick därför lämna bort honom. När hon senare inser att hon kan hitta sin förlorade son igen så tänker hon att hon kan föra hem honom till kung Carl och hon kan bli förlåten för att ha dragit med hans barn och alla kunde leva lyckliga i resten av sina dar.

De befinner sig på samma plats men vet inte vem som är vem. Han vet inte ens att hans mor befinner sig i utposten Bockaby som lajvet utspelade sig på. Här startar spelet för spelarna och de äger händelserna och spelet. Det hände en hel del dem emellan och han fick sig en tvist han aldrig kunde ana.

Då har en fått tänka till om hur en ska få ut arrangörernas mål med lajvet. Det är väldigt viktigt att få med sig spelarna på intrigerna beroende på av vilken vikt intrigerna har i ett lajv. För det behöver en ha klart för sig vad för syfte intrigerna har. Är de en flärd, är de drivande eller erbjuder de en oväntad tvist?

Skriva intriger är kul men tidskrävande. Det suger ut alla ord och idéer från hjärnan likt en glupsk parasit och det bästa med arbetet är när spelarna blir jäkligt pepp inför lajvet för intrigerna är bra.


Men hur får en med sig spelarna i intrigspelet? Jag har fått testa olika strategier. Vissa har varit öppna, informativa. Vissa andra intriger har varit direktiv du skall göra. Men båda strategierna har haft sin problematik. Jag grupperade teman på intrigerna och valde tre nyckelord – Politik, Spänning och Romantik. Då kunde spelare välja vad för sorts intriger de ville ha och det började reda upp sig med att få ut intriger som spelare kunde använda sig av. Men det var fortfarande svårt att uppnå visionen och utsatt syfte. Vissa spelare vill ha direktiv i intriger, vissa vill absolut inte det. Så till slut blev jag inspirerad av andra lajv som använde sig av Passiva och Aktiva intriger. Då får spelaren välja utefter ens egna trygghet och förmåga. Passiv intrig ger en information. Då är det öppet för en att spela på informationen och en kan forma sitt egna spel kring det. Väljer en spelare en aktiv intrig så förbinder sig spelaren att ta sig an en intrig som innehåller direktiv och uppdrag – intrigen ska uppfyllas. Dessa valmöjligheter har gett mig möjligheten att ge spelare de intriger de kan känna sig nöjda med. För är det något en spelare kan vara kritisk till, så är det intrigen en får hemskickad till sig innan ett lajv. Det sätter lite stämningen innan, peppen, spänningen som en upplever innan en drar iväg på äventyret.

Jag är ständigt i utveckling. Skriva intriger är kul men tidskrävande. Det suger ut alla ord och idéer från hjärnan likt en glupsk parasit och det bästa med arbetet är när spelarna blir jäkligt pepp inför lajvet för intrigerna är bra. Det som inte är kul är när en misslyckas att nå ut till spelare men det är svårt att göra alla nöjda. En får helt enkelt fortsätta tänka vidare på strategier och fylla på ordförrådet med böcker, filmer, musik, umgänge och allt mellan big bang och jordskorpa som ger en inspiration till intrigskrivandet.