Spelkult har fått ett par ord med skaparna till Zombicide om deras kommande spel Black Plague.

Zombicide skapades av ett litet franskt bolag med det passande namnet Guillotine Games. Bakom namnet döljer sig åtta personer som arbetar i en förort till Paris.

Spelkult fick tag på Nicolas Raoult som skapade Zombicide tillsammans med Jean-Baptiste Lullien och Raphaël Guiton. Nicolas har arbetat som författare och designer i spelindustrin de senaste 15 åren. Han är hjärnan bakom spel som Zombicide, Confrontation och AT-43 (hos Rackham), men även de han kallar ”seriösa spel” som Reveal (hos L’Oréal) och Trust (hos Danone).

zombicides

Succé på Kickstarter

Zombicide skramlade in $781,597 på Kickstarter 2012 följt av två expansioner som överträffade första Kickstartern. Zombicide: Season 1 samlade in $2,255,018 följande år och Zombicide: Season 3 $2,849,064, 2014. Det känns som att de funnit receptet på perfekta Kickstarterkampanjer.

När jag frågar Nicolas om hur många exemplar de sålt av Zombicide, så svarar han lite malligt att de tappade räkningen efter 100.000 exemplar.

Deras tips till svenska spelutvecklare på Kickstarter är att ha produkten färdig för produktion, med offerter från tryckerier och fraktkostnader beräknade, innan Kickstarterkampanjen lanseras. Det gör kunderna tryggare och gör hela processen säkrare även för tillverkarna.

Black Plague 3D Box JPG

De odöda digerdöda

Den här gången vågar de sig från framgångsformeln något och skapar en uppföljare som inte blir kompatibel med föregångarna. Likt Zombicide är kommande Zombicide: Black Plague ett samarbetsspel för 1-6 spelare med fantastiska miniatyrer. Varje spelare kontrollerar en eller flera överlevare under en zombieinvasion i en high fantasy-setting med en modulär spelplan. Målet är att nå uppdragens mål under tiden som spelplanen fylls med allt fler och farligare zombies. Spelet har lättsamma regler, som kombinerar en gnutta taktik med en stor dos action och ren tur.

Eftersom grunden var densamma som tidigare spel i Zombicide-serien, så kunde de fokusera på att i huvudsak skapa nytt innehåll. På det stora hela tog ändå utvecklingen sex månader.

Massor av nyheter

På frågan om vad som ändrats blir svaret ”massor!”. Spelet använder samma grundmekanism, men tilläggen förändrar hela spelupplevelsen. Man kommer inte kunna använda samma klassiska taktiker från Zombicide.

  • Spelbrädet har förändrats till att påminna om en labyrintliknande medeltida stad. Gatorna är smala och vindlande. Byggnader är utspridda över brädet, som kan visa sig dödliga senare i spelet.
    11051889_816374801781890_5238064357883038863_n
  • Spelarkorten har omformats till att använda plastbaser med små pinnar och mindre id-kort i kartong för överlevarna.
    11109617_838084762944227_8678243259845278633_o
  • Spelarna kan hålla upp till åtta föremål. Två i händerna, fem i ryggsäcken och ytterligare ett i en speciell plats för antingen rustning eller överlevarens favoritutrustning.
    ZombicideBPDashboard
  • Överlevare kan använda besvärjelser. Förutom klassiska besvärjelser som ”Lightning” och ”Fireball” finns även mer subtila som ”Invisibility” och ”Healing”.
    ZOMB-FAN-Equipment-Cards-8_Page_09ZOMB-FAN-Equipment-Cards-8_Page_07ZOMB-FAN-Equipment-Cards-8_Page_13ZOMB-FAN-Equipment-Cards-8_Page_24
  • Rustningar skyddar överlevare och tillåter dem att våga sig ut på egen hand. Detta balanseras genom introduktionen av Necromancers, antagonister som försöker fly spelbrädet efter att ha förstärkt zombieinvasionen. Om Necromancern tillåts fly för ofta, förloras spelet, så överlevarna måste splittra sig för att jaga rätt på Necromancern medan de också fullföljer uppdragets mål.
    11110217_816374818448555_3279983686149207896_n10403692_813259575426746_213518295718361106_n
  • Oväsen hanteras annorlunda eftersom svärd och pilbågar inte skapar oväsen. Däremot skapar besvärjelser oväsen, så lite oljud kan rädda hela gruppen.
  • Zombies är lite enklare. Fatties får inte längre med sig Walkers, men är istället fler till antalet. Dessutom är vapen som ger 2 skada mer sällsynta. Abominations kan enbart dödas av Dragon Fire (föregångaren till Molotov’s Cocktail)

Kickstarterkampanjen för Black Plague startar den 8 juni, men exakt releasedatum och prislapp på den färdiga produkten spikas först när Kickstartern går live.

Livet efter Digerdöden

Vad gäller vanliga Zombicide, så finns det gott om material till att skapa fler säsonger. De överlämnar dock beslutet till spelarna huruvida de vill ha fler säsonger eller ej. Om Black Plague blir det sista Zombicidespelet, så har de även andra spelprojekt i reserv!