Utseende80
Produktion70
Regler40
Omspelbarhet90
+
Mekanikerna märks
Utseendet
-
Manualen
Malplacerade zombies
75
Study in Emerland

Skapare: Martin Wallace

Utgivare: TreeFrogGames

Mekaniker: Deck Building/Area Control

Speltid: 1-1.5H

Antal Spelare: 2-5

Rek ålder: 13+

Bakgrundshistoria.
Spelet utspelar sig i en värld baserad på en novell av Neil Gaiman, där H.P Lovecrafts berättelser om de äldre mäktiga varelserna som bor i vår värld utan vår allmänna vetskap blandas med Arthur Conan Doyles berättelser om Sherlock Holmes. För ett antal hundra år sedan vaknade de äldre och svepte över världen. Sedan ett mindre antal hundra år har dessa varelser styrt världen och delat upp kontrollen över städerna i den mellan sig. Det har ur deras välde dykt upp två stycken fraktioner. De som vill behålla varelsernas makt som kallar sig Lojalisterna (Loyalists) och de som vill störta de mäktiga varelsernas styre vid namn Motståndarna (Resistance). Under spelets gång kommer dessa två fraktioner kämpa över kontroll av världens städer och försöka döda varandras agenter och för motståndsrörelsen är även de mäktiga äldre varelserna som befinner sig i städerna ett lockande mål. I slutet av spelet kommer en av dessa fraktioner ha vunnit över den andre.

Uppsättning av spelet sker genom att sätta upp brädet och dela ut följande till varje spelare.

-En hemlig identitet som visar vilken sida man står på
-Tre sinnesbrickor (sanity points) som man lägger på denna identitet
-Agenter i spelarens färg
-Fem kuber som var och en representerar inflytande i spelarens färg
-En starthand med enkla kort som representerar en veckodag för varje spelare samt två ytterligare kort
-En spelarbricka som sätts på individuella poängräknaren

Ytterligare fem kuber från varje spelare ställs på brädet i det som kallas limbo från vilket man kan lyfta kuber till sin spelbara hand i framtiden.

Varje stad på brädet får en hög med vändbara kort som även ska innehålla den stadens äldre varelse. Skulle den äldre varelsen vändas upp läggs denna under leken och är därmed sårbar för motståndsrörelsens agenter. Man vänder upp det översta kortet på varje stad och sedan får spelarna i tur och ordning sätta ut två agenter en i taget i vilken stad de vill.

Förutom detta ställs även zombies upp vid sidan av brädet me Rom dessa zombies kommer nämnas i slutsatsen.

Spelets gång.

En runda under spelet går till på följande sätt. Du har två aktioner att genomföra som spelare. Dessa representeras av olika symboler på korten som du väljer att spela. Dessa symboler gör följande.

-Ta kort från ett ställe där man har tillräckligt med inflytande.

-Genomföra mord på en agent eller om du tillhör motståndarna på en äldre varelse i den stad där du själv har en agent och fler heter (agenter eller kuber) än motståndaren. Detta görs genom att spela ett kort med symbolen ”A” vilken används för att utföra mordet kombinerat med kort som har en symbol i formen av en bomb vilket representerar skadan gör för att döda agenten vars liv beror på staden denna befinner sig i.

-Placera ut Kuber som representerar inflytande. Fler spelade kort med denna symbol betyder fler kuber.

-Ta upp kuber från limbo antalet är även här beroende på antalet symboler.
-Resa med en agent för varje symbol med järnväg man spelar till vilken stad man vill.

Varje kort har flera av dessa symboler på vänstra sidan vilka som jag sa kan stackars för att exempelvis ta upp fler kuber från limbo men det är då en aktion och du får inte återspela andra symboler på dessa kort för en senare aktion. Ska du spela ett kort som inlåter dig ta upp ett kort i en stad eller ett kort som tillåter dig utföra ett mord måste detta vara din första aktion. Efter dina två aktioner sånger du korten och fyller på ed fem nya till din hand för nästa runda, har du inte fem kort blandar du om den slängda högen kort till en ny hög att dra kort ifrån.

Korten kan även ha symboler överst och på höger sida. Överst kan det finnas en agentsymbol vilket innebär att när detta kort tas upp av en spelare från en stad får denna spelare även sätta ut en agent i valfri stad. Symboler på höger sida kan vara följande.

-Slå sinnestärningen (slå fel och du förlorar en sinnesbricka)
-Få antal poäng i ena färgen och behålla dessa när spelet är slutom du är på de lojalas sida.
-Få antal poäng i andra färgen och behålla dessa i slutet om du är på motståndsrörelsens sida.
-Få antal poäng

FullSizeRender (2)

Spelets slut och poängräkning
Spelet kan sluta på en del olika sätt och håller för det mesta ihop med poängräkning. Det kan dock även ta slut om en spelare förlorar samtliga sinnesbrickor denne har vilket innebär att man oavsett fraktion måste visa sitt identitetskort och skulle det visa sig att den spelaren är på motståndsrörelsens sida tar spelet slut direkt.

När det gäller poäng har brädet två platser detta mäts. En för varje spelare där maxpoäng beror på antalet spelare. Nås denna maxpoäng slutar också spelet omedelbart. Det finns även en plats där poäng mellan fraktionerna tilldelas. Denna poängräkning som befinner sig i mitten av brädet mitt emot limbo påverkar också den individuella poängräkningen genom att skillnaden på denna ger eller tar bort antal poäng för samtliga spelare på den individuella räkningen.

Tycker ni det börjar bli snurrigt med poängen, vi har bara börjat. När spelet väl är avslutat så kommer skillnaden mellan de två poängmätningarna mätas igen och påverka den förlorade sidans poäng. Den spelare som kommer sist kommer också påverka de andra spelarnas poäng som befinner sig på samma sida som denne. Plus och minuspoäng kommer även tilldelas för om man fått poäng från kort som gav poäng åt den andre sidan än den man visade sig befinna sig på. Det blir även plus eller minuspoäng beroende på om man dödat agenter som tillhörde sin egna eller den andre sidan. Detta hålls reda på genom att man tar det kortet med mördare man spelade och placerar den döde agenten på detta kort vid sidan om sig. Detta kort visar poängen man vinner eller förlorar.

Slutsats.

Det här är ett väldigt trevligt spel för den som gillar mekanikerna Deck Building/Area Control. För den som gillar temat är det ett plus men absolut inget som är spelets tyngd som i andra exempel som Arkham eller Eldritch utan tyngden ligger i mekanikerna och till viss del att försöka lista ut vilken sida de andra kan stå på vilket blir lättare under spelets gång när man ser om en motspelare börjar döda agenter eller äldre varelser. Kuberna och agenterna i trä känns välgjorda och även brädet samt korten ger en känsla av att befinna sig på plats. Konstnärligheten här är nästan på samma nivå som i spel som Eldritch. Spelet flyter även på riktigt bra när man väl har fått koll på reglerna vilket jag kommer till lite längre ner.

Nu till var spelet brister. Den röriga poängräkningen gör att man inte har en aning om vem som kommer vinna i slutet. Denna ovisshet kanske ses av vissa som något bra men personligen irriterar jag mig på att i förhand verkligen inte veta var poängen kommer landa. Det har funnits gånger då motståndarsidan avslutat spelet på en poängmätare men vi på andra sidan och jag personligen sen vunnit ändå när allt räknats ihop.

Jag nämnde något om zombies tidigare och spelet kommer faktiskt med ett antal träfigurer som symboliserar zombies. Dessa placeras ut och hanteras med en sorts kort i spelet som med tanke på alla de kort man får inte alls är säkert kommer med ens. Detta känns som något eftersläpande från tidigare version och även om denna version är mer slimmad än den förra borde även denna del från spelet tas bort enligt mig då de tillför alldeles för lite och känns malplacerade.

Något annat som behöver ses över är manualen. Den verkar vara skriven av någon som räknar med att man kan det där lilla extra som verkar saknas från varje beskrivande del. Det tog ett par genomläsningen, provrundor och lite extra läsande på nätet innan vi hade full koll på reglerna.

[bgg id=178054]

Lägsta spelpriserna hämtade från
A Study in Emerald (second edition)A Study in Emerald (second edition)
307,43 kr inklusive frakt, i lager!
Köp nu
Se alla 23 erbjudanden!