Följ med när vi sammanfattar spelåret 2022 genom Spelkults redaktions ögon och ger er läsare en chans att göra er röst hörd om era egna bästa spel längst ned i artikeln.
Det här var ett annorlunda spelår för Spelkult. För första året publicerade vi faktiskt fler filmer än rena textartiklar. Över 200 filmer på youtube och ännu fler livestreams på vår Twitch-kanal.
Vi är nu nära den magiska gränsen om 1000 prenumeranter på Youtube, och Facebooksidan har nått 1872 följare. Hurra för oss, och hjälp oss gärna genom att prenumerera eller följa, om du inte redan gör det!
Ett år av minskat spelade?
För att gå över till en lite tristare spelbricka, så upplevde flera i redaktionen att vi fått mindre tid till spelkultur under det gångna året, så vi slängde ut en omröstning på vår Facebookgrupp där det verkade vara samma tendens även bland våra läsare.
Håller ni med eller var 2022 ett fantastiskt spelår ändå?
Årets brädspel och kortspel
Låt oss gräva upp guldkornen bland årets brädspel. Det här var redaktionens favoriter.
Maria Markenroth Nordström
På brädspelsfronten har det blivit mindre spelat än vad jag hade önskat. Monsters on Board, Ark Nova, Tiny Turbo Cars med flera står fortfarande ospelade i hyllan. Mest positiva överraskningen var Azul Queen’s Garden, som ännu en gång lyckades med konststycket att förnya ett befintligt spelkoncept på ett intressant sätt.
Anders Nordström
Azul: Fräsch ny version med större manöverutrymme och både taktik och strategi
Paint the Roses: Intressant deduktionsspel i snygg förpackning.
Andreas Öggesjö
Space Base är ett härligt tärningsspel där du bygger din flotta med rymdskepp. Går även bra att spela med nya till hobbyn!
Tomas Karlsson
Bland brädspel så måste jag hylla Oathsworn. Fantastisk story och utmanande strider i 4-spelare coop.
Bottennappen för mig blev Barrage som inte alls levererade den upplevelse jag förväntade mig.
Joacim Mattisson
Med en värld som fortfarande anpassar sig till nya omständigheter, är det skönt att veta att spel året 2022 var starkt.
Särskilt de fristående spelutvecklarna har gett oss innovativa, spännande, och roliga spel under året.
Kickstarter och andra plattformar har hjälp oss spelare att hitta, och stötta, unika spel.
Min personliga favorit från det gångna året är Savage: A game of survival från Grinly Games.
Indie-utvecklaren har skapat ett balanserat och överraskande hidden-identity/resource-management spel som blir roligare ju mer vi spelar det.
Daniel Roos
Mitt brädspelsår var ett år av barnspel och bara barnspel. Blev knappt ett enda brädspel för vuxna, men däremot recenserades flera brädspel för barnen. Bäst var utan snack Nelly Rapps Vampyrjakt, som även fick åka på turné till förskolan där femåringen stolt själv berättade reglerna för sina jämnåriga.
Årets rollspel
Kristin Nilsdotter
Jag har aldrig spelat så bedrövligt lite som under detta år. Jag har bara spelat lite rollspel med kidsen- Handbok för superhjältar- men den är ju gammal nu.
Fredrik Holmbom
Efter 22 år, varav åtta i öppen beta, så kom äntligen en ny version av rollspelsklassikern Rolemaster! Denna gången under namnet Rolemaster Unified, som samlar ihop det bästa ur tidigare utgåvor och strömlinjeformar spelandet utan att tappa det RM är känt för, TABELLER!
Vår talkshow ersattes med rollspel
Förra årets ambition om att ha en återkommande talkshow ersattes med två rollspelskampanjer i Actual Play-stil under året. En för Mutant: Mega och en annan för Twilight: 2000.
Frank Isaksson
I år har jag spelat rollspel regelbundet för första gången på typ 20 år och ägnat mycket tid åt att ljudlägga och klippa rollspelspoddar från dessa spel. Det har varit mycket jobb, men också mycket glädje.
När det gäller spel i sig är det nog just Twilight 2000 som gjort mest avtryck på mitt spelande (trots att det släpptes några månader innan årsskiftet).
Daniel Roos
För min del togs större delen av spelåret också upp av rollspel och rollspelsrelaterade aktiviteter, som att skriva kampanj, rollspelsböcker, brottas med digitala rollspelsverktyg och klippa spelfilmer.
Det har varit ett märkligt och tvärt kast från tidigare år där jag länge haft uppehåll i rollspelandet. Väldigt roligt och givande, men uttröttande och en ständig balansgång för att undvika komma för nära det verkliga kriget.
Digitala spel under året
Maria Markenroth Nordström
Jag har lagt orimligt mycket tid på två digitala spel det här året: The Battle of Polytopia på mobilen och Dorfromantik (2021) på Steam. Båda är lågmälda, ostressiga (eftersom jag bara spelar Polytopia mot en ganska korkad AI) och repetitiva. Man puttrar på, bara. Det är väl det jag har behövt det här året.
Tomas Karlsson
Bästa jag har kört i PC datorspel var Dorfromantik (2021). Ett avslappnat tileplacing spel som inte tråkar ut mig.
Det sämsta jag testat var Bomber Crew som kändes som en dåligt portad app.
Daniel Roos
Aldrig hade jag kunnat förutspå att ett kattspel (Stray) skulle kliva rakt in mitt hjärta och bli mitt års bästa dataspelsupplevelse.
En modern variant av klassiska peka-och-klicka-äventyrsspel med ett unikt postapokalyptiskt världsbyggande och sköna karaktärer trots om huvudpersonen själv är stum. Extra roligt att det var så barnvänligt att hela familjen kunde turas om att spela. <3
Anders Nordström
Fin historia och uppfriskande våldsbefriat
Frank Isaksson
Demon till dataspelet Manor Lords har varit ett riktigt bra spel som jag har spelat med glädje. Däremot var den slutgiltiga releasen av Bannerlords en stor besvikelse då det inte utvecklats nämnvärt under de tre år det varit open access.
Johan Röklander
Bäst. Det gångna året var nästan som vanligt med besök på Dreamhack och lajv var igång igen. Massor med tillfällen att spela och leka tillsammans. Det sämsta var att jag personligen inte fick till ett bra spelår. Har för få timmar framför datorn, för få nya testade spel och kom inte iväg på lajv som jag velat. Några guldkorn fanns ändå. Jag och min yngste son spelade äntligen igenom Fares CO-OP spel. It Takes Two och A way out. De var mycket fina att få spela tillsammans och prata om. Det blir nog ändå det bästa i spelväg.
Andreas Öggesjö
Störst för mig var att uppleva Elden ring som även fick den välförtjänta GOTY utmärkelsen. Att hoppa runt med gigantiska vapen och mer rustning än vett o slå stora monster på tårna har en fantastisk charm!
Karl Bergström
Det som har spelats mest på senaste tid är det väldesignade kortspelet “Marvel Snap” vars korta matcher är utmärkt för den stressade. Likaså har det varit ett rent nöje att spela Star Trek Prodigy: Supernova på svenska, eftersom det är en bekant som gör en av huvudrollerna. Inget har stått ut som så dåligt att jag kommer ihåg det i nuläget, vilket är ett gott tecken!
Henrik Andersson
2022 var året då jag tog arbetet till min xbox. Arbetssimulatorer, who knew? Den fackliga kampen i Hardspace: Shipbreaker (2020) var engagerande och lugnet jag får av att högtryckstvätta objekt i PowerWash (2021) Simulator är svårförståelig. Det har också trillat in några finfina indie- och metaspel under -22. Immortality och Citizen Sleeper var två favoriter. Jag hann dessutom köra 30 säsonger med Ajax i Football Manager 2022… Det kanske både var bäst och sämst?
Figurspel
Tomas Widdesgärd
Bäst skulle jag säga Warhammer 40k killteam. Allt modellbyggandet men vara en tredjedel så dyrt. Sämst skulle jag säga är den fortsatta trenden med etablerade brädspelsföretag som gör crowdfunding
Konvent och Festivaler
Dreamhack är tillbaks på full fart och så även Spelkults bevakning av spelfestivalen. Våra Dreamhackreportage har historiskt sett varit de reportage som dragit flest tittare med över 500.000 tittare, så eftersom det verkar uppskattat så ville vi så klart följa upp även med årets Dreamhack Summer och Winter.
Pontus Kjellberg
Det bästa med året var nog att GothCon blev av. Efter två års digitala konvent blev det allvar av på Hvitfeldtska igen. Åter ett bevis på varför påsken är spelsveriges högtid nummer ett.
Vår flygande reporter på andra sidan Atlanten gav oss också inblick i en större arkadspelsmässa.
Videointervjuer
2022 var också året när vi kom igång med fler videoinspelade spelintervjuer.
Intervju med Tomas Härenstam om Twilight: 2000, Mutant och Drakar & Demoner
Intervju med Martin Takaichi om brädspelsdesign och Tales from the Loop
Allt om expansionerna till Skjut Dom i Huvudet
Intervju om Klostermust – Nunnor, skenhelighet och brädspelsdesign
Allt om nya Drakar och Demoners Kickstarter med Tomas Härenstam
Rollspelet Crossroads / Korsväg – Intervju med Karolina & Alexander
Intervju om Astro Inferno – Nytt mörkt rollspel, med glimten i ögat
Bästa tipsen från skaparen till Whirling Witchcraft
Death in Space med skaparna Christian Plogfors och Carl Niblaeus
Vampireskandalerna och attackerna från Putin – Intervju med Martin Ericsson
Läsarnas bästa
Det var vad vi i redaktionen tyckte var de viktigast spelkulturella händelserna under 2022.
Vilka spel tycker ni läsare är årets bästa? Rösta fram era favoriter i listan nedanför.
Kommentera gärna nedanför om det är något viktigt spel vi missat eller om det är något annat ni vill meddela, så får vi passa på att önska er alla ett riktigt gott nytt år!