American Truck Simulator är precis som namnet antyder ett spel som går ut på att simulera amerikanska lastbilar. Det är lillebror till Euro Truck Simulator 2 just nu, men kommer förmodligen växa både på bredden och höjden, något som är ett måste för att en överhuvudtaget ska betala den tjugo euro som spelet kostar.
Vi har nu kört cirka 20,000 km genom Kalifornien och Nevada och tänkte berätta ingående vad det är för något.
American Truck Simulator är skitkul, även om en måste vara lite konstig för att gilla att köra motorväg timmar ut och timmar in utan att komma någonstans. [Men] om du inte gillar att köra bil på motorväg (eller för den delen inte kan se dig själv körandes lastbil) är detta inte spelet för dig.
Det är alltså en lastbilssimulator och som sådan skiljer den sig inte från andra trafiksimulatorer som Grand Theft Auto eller Forza Motorsport 6. Skillnaden är att detta spel nördar ner sig fullständigt i lastbilar av olika sorter. Inga bankrån eller knivig omkörningar i 250 km/h alltså. Men däremot inställningar för luftbromsar, förarstolen och däcktryck. Förutom själva körandet finns det också lite management i form av din egen firma med tillhörande garage, anställda och lastbilar. Men själva förvaltningen av ditt företag är egentligen sekundärt, det är körandet av lastbil som är det primära.
Well, if you ever plan to motor west
Det går såklart att, efter lite introduktionslir, ta din lastbil och bara köra runt och uppleva Amerika från landsvägen. Men tanken är att du ska köra last från punkt A till punkt B, och det kan du antingen göra med din egen utrustning och tjäna mest pengar och XP eller så kan du köra för någon annan. I European truck simulator 2 är det ett smidigt sätt att testa på lite andra lastbilar än just den en själv valt att köpa, men eftersom American truck simulator bara har två lastbilar just nu är det inte egentligen ett alternativ.
Själv valde jag att ha mitt garage i San Francisco och därifrån tog jag en order ner till Fresno, en tretimmars körning på drygt 200 miles. I verkligheten tog hela körningen ungefär en halvtimme med allt inkluderat. Jag tjänade lite pengar på det och fick in lite XP. Men det går väldigt sakta och det krävs många körningar och många många mil under däcken innan en får ihop pengar nog att uppgradera ens lastbil, vilket i sig kräver att en levlar upp.
En riktigt mysig finess med American Truck Simulator (som också European truck simulator 2 har) är att en kan lyssna på internetradio medan en kör och är inne i menyer. Till European truck simulator 2 finns det mer radiokanaler än det finns tid att lyssna på, inklusive några kanaler på typ alla språk som finns i Europa vilket kan öka ens känsla av realism. I American Truck Simulator finns det inte jättemånga, och en del är specifikt gjorda för just spelare av American Truck Simulator – påfallande många britter. Det ökar känslan av samhörighet men jag saknar pratradio från just USA. Inte för att det är något problem att lägga in egna internetradios.
Travel my way, take the highway, thats the best
I nuläget består American Truck Simulator av två delstater, Kalifornien och Nevada även om Arizona är på gång och ska släppas gratis till alla som har köpt spelet. Men det mesta av spelet består av motorvägar av olika sorter. Det är inte många småvägar eller alternativa vägar att köra fram på vilket gör att jag snabbt lär känna hela spelet. Inget egentligt fel i det, men jag är van vid European truck simulator 2 med alla expansioner vilket i grunden är en orättvis jämförelse. I European truck simulator 2 kan jag ta en körning från Trelleborg till Milano vilket tar sina modiga två timmar i spelet och drygt ett och ett halvt dygn i spelet. Anledningen till att jag ändå gör jämförelsen är att American Truck Simulator säljtext säger att spelet ”[…] takes you on an journey […] around the States.” vilket är rätt grovt missvisande för tillfället. Men när Euro Truck Simulator 2 släpptes saknades hela norden och mer eller mindre hela östra och södra Europa. Med expansioner finns nu både östra Europa och norden, men varken Spanien eller resten av medelhavets länder är med i European truck simulator 2. På samma sätt tror jag att American Truck Simulator kommer att utvecklas till en kan köra hela Route 66 från Chicago till Los Angeles.
På samma sätt saknar jag flera lastbilsalternativ. Just nu finns det bara två lastbilar att välja mellan i American Truck Simulator även om Kenworth 900 snart ska släppas till spelet. På så sätt skiljer sig American Truck Simulator från European truck simulator 2 som släpptes med många olika lastbilsmodeller och märken. Men det är nog just för att European truck simulator 2 släpptes med en hel del påhittade lastbilsmärken (även om ingen blev lurad och trodde att Majestic var något annat än Mercedes) som American Truck Simulator inte gör om samma misstag. SCS Software, som skapat båda spelen, gör sitt bästa för att det ska vara autentiska lastbilar i spelet, både till utseende som till motoralternativ och allt annat finlir som vi vanliga spelare inte märker av. Rimligen kommer det att komma flera lastbilar till spelet. Det tog tid med den europeiska förlagan men idag har European truck simulator 2 med alla de stora lastbilstillverkarna i Europa (Volvo, Scania, DAF, Iveco, Mercedez-Benz, MAN och Renault Trucks).
Tillbaka till motorvägarna så finns det egentligen bara två större motorvägar i spelet. Interstate 5 genom Kalifornia och Interstate 80 från Sacramento i Kalifornia förbi Elko i Nevada. Det finns såklart andra motorvägar och småvägar, men primärt är det dessa två motorvägar med stickspår ut till städerna i dess närhet. San Fransisco, Los Angeles och Las Vegas är de tre stora städerna men det finns tjugo städer i Kalifornien och tio i Nevada och trots att jag aldrig har varit i USA känner jag igen mig lite överallt på grund av alla filmer och tv-serier jag har sett. En av mina uppdrag var att köra timmer till Hornbrook i norra Kalifornien och nästan framme kör jag genom ett skogigt område med berg i närheten och med strilande regn och jag får så tydliga vibbar av Twin Peaks att jag var tvungen att spela The Nightingale några gånger efter att jag, såklart, lämnat in min last.
Och det är denna igenkänning som jag gillar mest med spelet. Kartan i spelet är inte 100% överensstämmande med verkligheten. Det är inte google maps och realtid. Men jag känner igen så mycket. Att glida nerför strippen i Las Vegas, att köra över golden gate bron i San Fransisco eller köra längs med kusten in i Los Angeles. Vi har alla sett landskapen och American Truck Simulator gör ett bra jobb med att få en att känna som om man är just där. Och även om jag förmodar att SCS Software kommer att jobba hårt på att arbeta sig österut i Amerika till en början hoppas jag att Washington (och Oregon) blir nästa delstater att läggas till i spelet. Tänk att få glida fram i en stålgrå Freightliner FLD 120 med pappersmassa i lasten genom ett regnigt Washington och stanna till på en liten trucker diner för att tanka och låtsas att en går in och beställer en cherry pie och svart kaffe. Åh Leo Johnson ditt misogyna vidriga kräk till mänsklig spillra.
If you get hip to this kind of trip
Men förutom själva lastbilsåkandet finns det alltså en förvaltningsdel av spelet. Jag kallade mitt företag för HitochDit och tog rätt snabbt ett lån för att kunna köpa en extra lastbil och anställa min första chaufför. Det är rätt enkelt. När du åker runt i världen stöter du ibland på frågetecken på kartan och om du kör förbi får du tillgång till en ny arbetsförmedling eller lastbilsföretag. Ju fler du har upptäckt ju fler arbetssökande kan du välja mellan, och ju fler (åtminstone i teorin) lastbilar kan du välja mellan. Det finns ingen egentlig förhandlingsdel av denna sida av spelet. Du får ett antal arbetssökande att välja mellan och alla är mer eller mindre lika dåliga. Om du inte är insatt i de olika motoralternativen tar man den billigaste lastbilen som går att köpa. För allt är dyrt i spelet och eftersom du aldrig kommer att se dina anställda kan de lika gärna köra runt med en moppemotor och tre hjul, så länge som de tjänar pengar åt dig. Det enda du kan ställa in på dina anställda är på ett ungefär hur deras XP ska spenderas: om de ska prioritera att köra långt, bränslesnålt eller med olika sorters gods.
På samma sätt kan du själv utveckla din profil med sex olika sorters farligt gods, längre distanser, dyr last, fragil last, just-in-time leveranser eller lägre bränsleförbrukning. Ett tips är att välja en eller två nivåer i längre distanser och sedan några i lägre bränsleförbrukning för att komma igång fort med lite längre körningar som ger bättre betalt och samtidigt inte få hela vinsten uppäten av bränslekostnader. Allt detta är såklart kopplat till din nivå i spelet och hur mycket XP du har samlat ihop med dina körningar. Och förutom att utveckla din profil är nya varianter av motorer, chassin, lampor och däck. Och eftersom allt kräver en viss nivå, och dessutom pengar, kommer en snart att frestas att ladda ner en modd eller två som ökar ens XP och pengar. Själv höll jag ut till nivå sex för att sedan installera en XP- och pengarmod för att kunna unna mig en roligare lastbil med roligare motor och utseende. Det är givetvis inte kosher för den sanne lastbilsentusiasten men jag har bara tid att köra så mycket lastbil varje dag och vill se lite mera påtagligt framsteg än att jag har tjänat ytterligare 1000 dollar.
Just nu finns det inte jättemånga moddar till American Truck Simulator, men om European truck simulator 2 är något att jämföra med kommer det snart finnas tiotals för att inte säga hundratals mods som lägger till nya företag att köra för, nya lastbilar och olika sorters väder och årstidsmoddar så att vi kan köra lastbil genom ett vintrigt Los Angeles. Blir Washington av hoppas jag själv att någon ordnar med en Twin Peaks-mod. Jag vill glida in i Twin Peaks (population 51.201) och stanna till vid ett öde rödljus sent en natt. Men nog om Twin Peaks.
Get your kicks on Route 66…
Det finns lite olika sätt att spela American Truck Simulator. Antingen kan du köra med tangentbord och mus, eller så kan du använda en spelkontroll typ Xbox-kontroll. Eller så kan du köra med ratt. Och när du kör med ratt kan du antingen ta det billigaste som finns (och förmodligen gråta blod över hur dåligt responsiv ratten är och sedan byta tillbaka till Xbox-kontroll som jag) eller så kan du gå lite överbord och köpa en svindyr ratt med en massa pedaler och en separat växelspak. Eller så kan du gå helt och hållet ALL-IN och inreda en garderob med en massa skärmar och ett helt manöverbord arduino-kopplat till allt från lufttryck till tuta. Det finns de som gjort det. Jag har själv räknat på det och om jag helt plötsligt blir onödigt rik är det helt klart något jag ska satsa på.
Det finns också lite olika varianter av realism i spelet. Simple automatic, Real automatic, Sequential eller H-shifter för att bara berätta om de olika varianterna på att växla. Själv kör jag på det enklaste möjliga, någon form av arkadlastbilssimulator. Men med rätt saker (och spelet borde ha stöd för Oculus Rift eftersom European truck simulator 2 har det) kan du förmodligen börja ta betalt för att låta lastbilskortstagare komma och öva i din källare inför uppkörningen.
Get your kicks on Route 66
Så är American Truck Simulator bra? Är det värt pengarna? Borde du köpa spelet? Det är inte helt lätt att svara på. Om du inte gillar att köra bil på motorväg (eller för den delen inte kan se dig själv körandes lastbil) är detta inte spelet för dig. Det finns inget häftigt i spelet. American Truck Simulator har inte den senaste generationens grafik eller eldstrider och kidnappningar. Men grafiken är bra, till och med riktigt bra om du kan kryssa i alla rutor och ställa in allt på high eller ultra. Jag saknar kanske lite längre drawdistance och bättre träd. Och kanske lite bättre background art för vissa av bergen ser lite… tecknade ut. Men på det stora hela gör grafiken allt det borde göra, och när man kör genom Nevadas öken en tidig morgon och solen precis tittar fram över bergen blir jag faktiskt riktigt imponerad över hur snyggt det är.
Men det finns en sak som jag hoppas att utvecklarna gör något åt. Trafik-AI’n. Specifikt vid vänstersvängar. Får du en fyra fem bilar framför sig som också ska svänga vänster har du två alternativ. Antingen går du och ordnar med en kopp kaffe medan AI’n försöker svänga vänster med en bil i taget varje gång det blir grönt, eller så krånglar du dig runt och hoppas att du slipper böter för att du kör mot rött eller krockar med någon. Inte för att trafik-AI’n i övrigt är mycket bättre, men den är åtminstone inte i vägen i övrigt.
Tjugo euro är dessutom inga pengar att prata om. Inte för ett spel som det kommer att ta många timmar innan en har sett huvuddelen av allt, även om själva spelet är repetitivt och monotont (Hallå! Det är en lastbilssimulator!) Men jag gissar att om du inte gillar tanken på att bli lastbilschaufför eller är en sådan som ser fram emot att sträckköra timmarvis med motorväg med bara radion som sällskap är inte detta spelet för dig. Om du redan har European truck simulator 2 och är nöjd med hur mycket det finns att göra där är det nog inte heller dags att hoppa över till American Truck Simulator förrän åtminstone Arizona är tillagt i spelet. Det är rätt litet just nu. Men det kanske inte märks om en inte spelat European truck simulator 2 innan. Och ju fler som köper spelet ju större är ju chansen att vi alla kan få leka Leo Johnsson någon gång i framtiden.
Jag har aldrig ångrat mitt köp av European truck simulator 2 och hade vi inte fått denna recensionskod till spelet hade jag köpt spelet. Det är skitkul, även om en måste vara lite konstig för att gilla att köra motorväg timmar ut och timmar in utan att komma någonstans.
Och om du inte vill ta mitt ord på att spelet är bra har SCS Software släppt en gratis demo av spelet på Steam. Bara Kalifornien och du kan bara göra några stycken jobb innan du måste betala för spelet. Men ett bättre sätt att ta reda på om du också vill spendera dina kvällar och nätter med att köra lastbil hemifrån kan jag inte tänka mig. Och oavsett vad betyget i denna recension säger – testa spelet. Jag tycker att alla borde köra lastbil!