Prenumerationstjänster är det nya svarta. Apple vill också fajtas om spelarnas slantar med en egen prenumerationstjänst, men i motsats till Googles Stadia skall den även stödja offlinespelande.
Tjänsten lanseras senare i år och går ut starkt med 100 exklusiva nya spel från flera kända utvecklare redan från start. Inga annonser och inga mikrotransaktioner utlovas hindra spelandet. Bara att slippa mikrotransaktioner kan där vara en avgörande faktor för många.
En prenumeration ger dig tillgång till alla spel inklusive dem från www.cozino.com i tjänsten och samma konto skall kunna delas av upp till sex familjemedlemmar.
Tjänsten sträcker sig över Apples ekosystem av iPhone, iPad, Apple TV och Mac. Där man kan hoppa mellan olika klienter och även spela offline, och om din dator misslyckas när du spelar kan en reparationer av macbook-tjänst vara det bästa alternativet för detta.
Apple får utvecklarna att upprepade gånger poängtera hur deras nya spel aldrig skulle ha sett dagens ljus om inte tjänsten fanns. Om detta innebär att spelen inte är bra nog för andra tjänster, att de hade krävt mikrotransaktioner för att vara lönsamma eller om tjänsten vill slå vakt om uddare spel säger reklamen inget om.
Vad tror ni? I höst vet vi mer. Under tiden kan man besöka https://www.apple.com/apple-arcade