Då har vi hamnat i en ledsen del av trädet. Bara döda löv och bruna grenar utan energiskt inre liv. Det första jag träffar på är en insekt som fått huvudet avslitet av Sauron-tufsbollen. Nu är det våldsamt alltså. Men vi kan rädda honom, jag och mina minihjältar, och när vi har fått insektens hemska historia berättad för oss går vi vidare för att nästan bli upptäckta av ovan nämnda Sauron-boll!
Spänningen är olidlig, men vi tar oss förbi. Nu får jag också uppleva miniuppdrag, där en sak behövs för att något annat ska hända. Efter lite förhandling med en larv får vi hoppa till en friskare del av trädet. Fram till en gråtande kastanjevarelse. Och den har blivit av med sina barn, oh nej! Det tredje uppdraget är därmed fastlagt och svampen, hasselnöten och de andra beger sig framåt mot nya gröna delar av vår fina trädvärld.
Om jag inte hade haft kartan så hade jag definitivt gått vilse väldigt snabbt. Det här uppdraget bjuder på fler turer, fler varelser att upptäcka och flera miniuppdrag att lösa för att komma vidare. Det handlar mycket om att gå till samma ställe flera gånger, prova saker på olika sätt och, ja ni vet, klicka på precis allt. Jag blir bortjagad av en arg krabba, sjungen för av små grodvarelser och måste få en full fluga att dregla åt rätt håll. Och jag får se minigrisvarelser som är så grymt söta att jag smäller av, tills jag inser att mammagrisen svalt ett av kastanjebarnen. Och får. För får ska man uppenbarligen ha uppe i ett träd. Pyttesmå runda får. Japp. Jag får dessutom se en extra viktig historia, berättad av en gubbig liten svamp, om hur Sauron-bollen blev (eller ska bli?) jättestor och blodröd om den får äta upp alla fina träd. Ve och fasa!
Hurra, familjen är samlad och vi får åka med upp till samlingscentralen där alla kastanjevarelser hjälps åt att driva trädets kraft tolkar jag det som.
Och här får vi vårt nästa uppdrag. Vi måste få ihop 14 hönor som ska driva hjulen till trädets maskineri. 14 hönor. Det ska bli!