Tröttnat på deck-buildning (spel där du bygger upp din kortlek under spelets gång)? Då kanske du vill testa tärningsbyggande i stället!
I Rattlebones från Rio Grande startar varje spelare med tre stycken vanliga, sexsidiga tärningar. Men ju längre in i spelet du kommer, desto mer speciella blir dina tärningar. Du byter nämligen ut tärningens sidor, beroende på var på spelbrädet du hamnar. Idén är inte helt unik (Quarriors! verkar ha varit först), men den är i alla fall väldigt ovanlig och känns både kul och annorlunda.
Det finns två distinkta delar av Rattlebones, som faktiskt är lite lätta att blanda ihop i början. Den ena delen består i att få nya tärningssidor, och den andra delen består i att agera enligt vad tärningen visar.
På den inre spelplanen flyttar du tre spelpjäser, som av någon anledning ska föreställa apor med spetsiga hattar. Rutan som din spelpjäs landar på, visar vilken tärningssida du får sätta fast på din tärning (om du vill). I början består spelet alltså bara av att slå, gå och bygga upp din tärning.
Men ju fler specialsidor spelarna får, desto mer flyttas fokus bort från slå-och-gå, och istället handlar det nu om att få poäng och flytta den andra typen av spelpjäs, en liten mus, på poängräknaren runt spelplanens ytterkant. Med något enstaka undantag gör nämligen de nya tärningssidorna att du får poäng på något sätt. Målet med spelet är att hinna ifatt figuren Rattlebones, som sakta men säkert (varje gång någon slår en etta, den enda sidan av tärningen som inte får bytas bort) flyttar sig i motsatt riktning på poängräknaren.
Det som är trevligt i det här spelet är dels spelkomponenterna. Rejäla spelpjäser i trä, rejäla tärningar som det är lätt att bygga om, och ett snyggt spelbräde. Det är också lätt att lära sig med välskrivna (ibland överpedagogiska) regler, och speltiden är kort.
Att påstå att temat i Rattlebones känns påklistrat är en grav underdrift. Det ska vara någon form av karneval/nöjesfält/tärningsfestival? Och att man som spelare vinner pengar, samlar stjärnor och åker tåg kan ju kännas okej. Men varför kan man köpa aktier? Och de rent abstrakta tärningssidorna, som ”slå om tärningen” eller ”flytta 1-9 steg framåt”, går ju helt enkelt inte att pressa in i temat. Jag hade kunnat överse med det, men spelet har andra problem.
Framför allt är det tråkigt att hela spelet hängs upp på en enda idé. Det händer verkligen inget annat än att du slår, går, byter tärningssidor och (så småningom) plockar poäng. Vad dina medspelare gör är i stort sett ointressant (såvida ni inte slåss om vem som ska få flest aktier). Och det värsta är, att vad du själv gör också känns ganska ointressant. Det finns ett litet uns av strategi i vilken sorts tärningar du väljer att bygga upp, och vilken av dina tärningar du väljer att slå. Men slumpen spelar en alltför stor roll.
Det skulle inte förvåna mig om det kommer att dyka upp fler spel i framtiden, där tärningsbyggandet är en av många spelkomponenter. Men att ha det som spelets enda byggsten, det räcker inte. Det här är inte ett spel som kommer att plockas fram ur hyllan särskilt många gånger.
Rattlebones finner du som billigast för [boardgameprice id=11036 destination=SE currency=SEK stock=Y] inklusive frakt enligt Bradspelspriser.se.
[bgg id=150146]