0
83

I Avenue använder du papper och penna för att dra vägar mellan dina vingårdar.

Det här är ett spel där alla har precis samma förutsättningar. Korten som dras påverkar alla spelare samtidigt. Det innebär också att du inte behöver sitta och vänta in dina medspelare. Men Avenue är också ett förklätt solospel; du har ingen aning om vad de andra spelarna har för sig förrän ni räknar poäng i slutet.

Spelet består av ett ganska tjockt block med “kartor”, ett rutnät med två slott, sex vingårdar och 25 vinodlingar.  Alla bladen i blocket är exakt likadana. På sin karta ska varje spelare rita ut vägar mellan vingårdar, vinodlingar och slott på ett sätt som ger så många poäng som möjligt. Det finns också två kortlekar – den ena sortens kort talar om vilken av vingårdarna som du ska dra väg till, och den andra vilken sorts väg du får rita.

Avenue spelas i fem rundor – en för varje vingård (ett av vingårdskorten slumpas bort i början av varje spel, så bara fem av sex vingårdar kommer att spelas). I varje runda spelas ett antal vägkort ut. Det finns sex olika sorters vägar med grå eller gula bakgrund, och en runda tar slut när fyra gula kort spelats. Du vet alltså inte i början av rundan hur många vägar du kommer att få rita. Vägkorten visar exakt hur du får rita din väg – till exempel från övre kanten av en ruta till vänstra kanten. Vägarna måste inte sitta ihop utan kan ritas var som helst på blocket.

När fyra gula vägkort har spelats ut räknar du ihop hur många vindruvsklasar som “når fram” till vingården – det är din poäng för rundan. En extra jobbig regel är att du i varje runda måste du få mer poäng än i föregående – annars blir din poäng noll!

Bristen på variation – det vill säga att alla kartor är exakt likadana –  har både för- och nackdelar. Själv uppskattar jag att det är samma förutsättningar varje gång, inte minst för att det gör det möjligt att jämföra sina egna resultat i tidigare spel och försöka slå sitt eget rekord. Eftersom korten slumpas blir inte heller någon spelomgång den andra lik. Lite tråkigare är det att det här är ett så utpräglat solospel i grupp. Och eftersom kartorna är små, krävs det verkligen att du har god syn eller starka glasögon för att kunna spela.

Som resespel är Avenue perfekt. Det tar inte mycket plats vare sig i väskan eller på bordet, och många kan spela samtidigt. Jag gillar verkligen det smidiga formatet och den smarta spelidén. Du måste planera i förväg men samtidigt vara beredd på att improvisera. Jag tycker också att det är precis lagom utmanande, varken för lätt eller för svårt. Vi får nog plastlaminera några av kartorna så att vi kan fortsätta spela när blocket tar slut!

[divider]Fakta[/divider]

Utgivare: Aporta Games
Konstruktörer: Eilif Svensson och Kristian Amundsen Østby