Recension: Nättrollz!

I Nättrollz! av Mattias Dristig får en som spelare känna på hur det är att vara ett nättroll som inte skyr några medel för att vinna en tråd.

2-4 spelare kan samtidigt tävla om att vinna ett stick, eller i det här fallet en tråd på någon av de sociala medierna. I turordning spelar var och en ut argument med olika stegrande valör och så håller man på tills någon spelar ut något helt osakligt, som en Instagramlunch, eller vinner hela tråden genom att spela en bild på en söt kattunge. Om en inte har något argument kan en vänta med att spela ut något och istället dra ett nytt kort eller, spela ut ett Trollface-kort.

Trollface:n kan spelas när som helst och bygger in en osäkerhet i den annars enkla mekaniken. Även om jag sitter på goda argument och känner mig trygg kan en motspelare genom fula knep helt plötsligt ta över tråden på olika sätt. Med andra ord funkar reglerna ungefär som sociala medier, du kan ha full koll men ändå tappa mark på grund av att den du argumenterar mot följer andra regler än du själv.

Sammantaget så är spelet roligt och oförutsägbart. Kortens text och bilder är humoristiska och speglar tillsammans med regelverket hur det faktiskt ofta kan se ut på nätet fast i en parodierad form. Tack vare regeln cirkelresonemang (som hindrar en från att spela mer än tre kort med samma valör) och den relativt korta speltiden som avslutas efter fem vunna stick, blir rundorna aldrig tjatiga utan ganska rappa.

En Kickstarter för spelet pågår just nu så om du vill veta mer kila över dit och kolla. (Denna recension är av en prototyp av spelet, både regler och utseende kan ändras tills dess att det släpps.)

Nättrollz!
Utseende