room25Minns ni filmen Cube från 1997? Där en grupp främlingar blir instängda i en sadistisk labyrint med en massa rum som flyttar på sig och som innehåller dödsfällor? I spelet Room 25 är sättningen ungefär densamma, fast här är vi deltagare som plockats ut av underhållningsministeriet till en dokusåpa i en nära framtid. Det gäller att överleva och ta sig till rum 25, där utgången finns.

5×5 rum slumpas ut, med startrummet i mitten. En del rum är säkra, en del är lite halvfarliga och en del är livsfarliga. Spelarna kan välja mellan att kika in i ett rum, gå in i ett rum, flytta på en hel rad med rum, eller knuffa in en medspelare i ett rum. Två handlingar programmeras i förväg utan att de andra vet vad man ska göra.

Room 25 kan spelas i fem olika lägen, från samarbetsläge till singelläge. Vi prövade första gången med att samarbeta allihop, men det blev verkligen alldeles för enkelt. Det var bara att promenera ut! Nästa gång spelade vi med två ”förrädare” (vakter som försöker hindra spelarna från att hitta ut), och då blev det i stället extremt svårt. När vi väl hade avslöjat vilka som var vakter hade de hunnit placera sig på ett sätt som gjorde det helt omöjligt för oss att vinna. Lite trist, men spelet blir säkert mer balanserat när man spelat in sig lite.

Spel som tar fram paranoian i en kan vara intressanta, men jag tycker att det finns flera spel av typen ”samarbete med förrädare” som är bättre än det här. Någon riktig spelkänsla infann sig aldrig, jag tyckte inte ens att det var särskilt spännande att se hur det skulle gå. Rundorna blev ganska lika varandra – man kikade in i ett rum, talade om för de andra spelarna ungefär hur läskigt det var, klev in eller lät bli. Även här kan jag absolut tänka mig att efter några fler genomspelningar hittar man på slugare saker att göra, och då blir det säkert roligare. Men ändå – ett ”nja” för det här spelet.

[bgg id=127024 ]

Förräderi95
Dystopi90
Spänning20
Variation20
Läsarbetyg0 Betygsätt0
56