Ilustration: Shanen Pae

Recension: Dream Daddy – A Dad Dating Simulator

Har du någonsin funderat över hur det är att var en pappa? Jag kan ärligt säga att jag aldrig gjort det, och som en ciskvinna kommer jag aldrig bli en. Men så hörde jag om spelet Dream Daddy – A Dad Dating Simulator, förkortat D.D.A.D.D.S.  Genast började jag att allt mer fundera över hur det skulle vara att vara en pappa. En pappa som dessutom skulle dejta andra pappor.

Dream Daddy är en visuell, interaktiv roman med inslag av små minispel. Det är utvecklat av Game Grumps som främst är kända för sin Youtube kanal.  Nu har de alltså tagit steget att bli spelutvecklare och med hjälp av författare och konstnärer blev deras första spel Dream Daddy.

Spelet börjar med att man får göra en pappa. Det finns många val, kroppstyper, kläder, hudfärg m.m. Först gjorde jag en som såg ut som min egen pappa. Men blev så obekväm att jag gjorde raka motsatsen till honom. Det enda problemet jag hade med verktyget var att jag tycke att de flesta av munnarna såg ut att ha läppstift. Klart män ska få ha läppstift, men jag hade önskat att majoriteten av munnarna smälte bättre in med huden.

Efter det börjar äventyret.  Den pappa som spelaren skapar flyttar med sin dotter Amanda till ett nytt kvarter. Här bor sju andra pappor. De flesta är singlar.  Amanda envisas med att tvinga sin pappa att träffa nya vänner. Hon hjälper honom att skapa en profil på det sociala nätverket Dadbook.  Där han kan hålla kontakten med sina vänner, och kanske, blir någon av dem mer än vän.

Som den gamle gothare jag är blev mitt självklara val Damien, gothpappan. Med långt svart hår och kråskjorta. Både min och mitt pappaalteregos drömman. Jag är såklart nyfiken även på de andra papporna. Se vad som händer när jag dejtar dem. Vad jag förstått går det inte att få ett romantiskt slut med alla, ett sätt för spelskaparna att visa att det inte alltid går att få någon att falla för en när man dejtar. Och det går att få både bra och dåliga slut. Det ger Dream Daddy stort omspelningsvärde.

Spelets grafiska stil tycker jag är väldigt fin. Det fångar bra stämningen och är behagligt att titta på. Karaktärernas personlighet lyser igenom i designen.

Viktigast av allt i ett sånt här spel är ändå storyn och karaktärerna. Och här har Dream Daddy verkligen lyckats. En av spelets starkaste sidor är relationerna mellan karaktärerna. Inte bara till de olika papporna, utan kanske främst till dottern Amanda.
Spelet känns på något sätt genuint och äkta.  Det har nog mycket att göra med att många av de små historierna kommer från skaparnas riktiga liv.

Spelet är fullt med pappahumor. Ordvitsarna kommer tätt och spelat är driver även med sig själv. Vid flera tillfällen har jag skrattat högt.

De små minispelen är kanske inte det bästa. De är halvbra, men ger en rolig extra dimension till spelet. Min favorit var helt klart när det var en strid i att skryta om sin dotter i bästa pokemonanda.

Slutligen vill jag höja hur inkluderande spelet är. Inte bara det faktum att man spelar en man som dejtar andra män så de flesta huvudpersonerna är bi-, pan- eller homosexuella. Det finns även transpersoner med och i valet av kropp kan man välja en “binder body”, en transkropp. Förutom det är även av papporna, min egen lilla älskling Damien, trans. Dessutom har papporna olika typer av kroppar och nationaliteter. De kvinnor som finns är dessutom välskrivna och alla karaktärer har djup.

Jag är mycket förtjust i det här lilla spelet, och kommer helt klart ta upp det igen, det finns trots allt ytterligare sex pappor att försöka få till tre bra dejter med.

Dream Daddy
Utseende