Varför jag inte recenserar app-spel mer

Här var det tänkt att jag skulle ha gjort en recension av ett nytt svenskproducerat app-spel som kom ut i dagarna. Men när jag och min son satte oss med spelet för testa det insåg jag att detta inte kommer handla om ett spel. Efter två minuter in i spelet dök första reklamen upp som handlade om att ladda ner ännu ett spel. Efter att första uppdraget var avklarat dök en ruta upp med förslag till att köpa coins i spelet för att få tillgång till unikt skin. Efter 20 minuters testande hade det dykt upp 8 olika erbjudanden i spelet att fylla på med pengar, köpa skins, nya saker eller levla.

Så det blir ingen spelrecension. Det är på grund av hur många app-spel som riktar sig mot barn och ungdomar i dag finansieras. Eller hur många av dem finansieras. Genom reklam och köp i app som lockar till klick och köp. Det är köp som i mångt och mycket är utformade för att locka våra sinnen till att känna vinstens dragning. Att vi ska se att det är ett unikt erbjudande som gör oss mer unika och än bättre och vackrare. Något raljerande så klart. Men synnerligen utstuderat.

Marknadsföringslagen
Direkta köpuppmaningar får inte riktas till barn under 18 år. Det gäller i alla typer av
medier. Man får inte heller uppmana ett barn att övertala sina föräldrar eller andra vuxna
att köpa något åt barnet eller skicka direktreklam till barn under 16 år.

Läs gärna mer om juridiken kring detta här

Sverige har sedan länge en genuin lagstiftning syftad att skydda barn från den här sortens påverkan, den sattes hårt på prov och urvattnades på 90-talet när kabeltv-kanalerna valde att förlägga sina sändningar utomlands. Men per definition gäller den fortfarande för köp som genomförs inom landets gränser och barn som är under 18 år ska heller inte kunna ingå giltiga avtal utan vårdnadshavarens tillstånd. Det betyder att barn inte får köpa saker utan att vårdnadshavaren har godkänt det.

Har ditt barn köpt något i spel eller appar som du inte har godkänt, kan du hävda att avtalet är ogiltigt. För att företaget ska kunna kräva betalning av dig behöver de visa att det finns ett godkännande från dig. Kan de inte det är du inte skyldig att betala någonting.
Har det hänt kan du få hjälp med hur du bestrider en faktura här!

Vad räknas som ett godkännande?

Att ditt barn har fått låna din surfplatta, telefon eller spelkonsol behöver normalt sett inte betyda att du har lämnat något godkännande. Men har du däremot givit barnet tillgång till ett betalmedel, till exempel lämnat ut koder, lösenord eller registrerat dina kortuppgifter i telefonen som du lånat ut, kan det ses som att du har godkänt köpet. Det kan jämföras med att du ger barnet kontanter som barnet får handla för i en vanlig butik.

För att det ska ses som att du har godkänt köpet krävs det också att varan eller tjänsten är något som ett barn i samma ålder normalt sett kan ha tillåtelse att köpa. Hur mycket varje enskilt köp har kostat kan därför också spela roll i bedömningen av om köpet är giltigt eller inte. Om ditt barn har tagit ditt betalkort och själv genomfört köpet utan att du har vetat om det, ses det inte som att du har godkänt köpet.

APP, APP, APP 240 barnappar granskade – fulspel, lotteri och tveksam etik

Trots att erbjudanden om så kallade in app-köp strider mot god affärssed och utgör
otillbörlig marknadsföring, så kan vi konstatera att de förekommer i de flesta kostnadsfria
appar riktade mot små barn. Om man riktar spel till små barn, är det inte rimligt att det ska
gå att handla för hundratals eller tusentals kronor.
Ett bekymmer med reklam och köp i appar är att de mest resurssvaga föräldrarna löper
högre risk att råka ut för ofrivilliga utgifter kopplade till gratisappar. Barn vars föräldrar
inte har råd att köpa betalversioner kommer nämligen i större utsträckning i kontakt med

Ur Sveriges konsumenters rapport 2019

Vad kan vi göra?

• Det går att stänga av möjligheten att genomföra köp i appen i inställningarna för din telefon eller surfplatta. På iPhone och iPad görs detta under Inställningar –> Allmänt –> Begränsningar –> Köp inuti app och på Android är det en inställning i Google Play-menyn: Inställningar –> Kräv autentisering vid köp.
  • Använd lösenord.
  • Kontrollera om det är möjligt att göra så kallade in appköp i de appar som ditt barn använder.
  • I vissa spel går det att göra två användarkonton, ett för dig som förälder och ett för barnet.

Men detta är inte hela lösningen. Detta gör också att du kan lämnas utanför, inte ha möjlighet att testa de senaste spelen, vara med i snacket kring just den där appen. Det krävs både engagemang från föräldrar. Det krävs också engagemang från företagen som utvecklar appar. De måste hitta bättre lösningar, bättre system och visa att de faktiskt beter sig på ett vettigt sätt i relation till sina kunder.

Summa sumarum

Det är ett problem att branchen inte vill ta tag i detta. Jag anser mig vara en relativt väl insat förälder i frågan. Spelar spelen med mina barn. Har koll på vilka appar de laddar ner. Ser till att inte ha knutit betalkort till nerladdning per automatik. Ändå har jag råkat ut för att en av mina söner gjorde ett ofrivilligt köp av en prenumeration på 500 kronor i månaden med bara ett par knapptryck och utan att han själv ens förstod att det var ett köp. Självklart bestreds deras ingångna avtal med en minderårig och efter ett antal turer lyckades vi häva det hela och dessutom få pengarna tillbaka.
Jag är inte emot att app-utvecklare tar betalt. Inte emot att de har köp i app heller. Men precis som jag förväntar mig att mina barn kan vara på lekland, badhus eller minigolfbana utan att råka köpa mer än de hade pengar för eller hade fått lov av sina föräldrar kräver jag att mina barn kan spela utan att råka dra på sig kostnader de inte avsåg eller förstod.

Mer läsning i ämnet på Sveriges konsumenter https://www.sverigeskonsumenter.se/vad-vi-gor/digital-sakerhet-och-integritet/fulspel-och-kopuppmaningar-i-appar-for-barn/

Photo by Charles Deluvio on Unsplash