Martin återskapar 1920-talets Stockholm genom ett dataspel

Nej, nu pratar vi för en gångs skull inte Minecraft utan en betydligt mer realistisk avbildning i stadssimulatorn Cities: Skylines.

Spelkult har fått några ord med Martin Norlin, mannen bakom projektet. Martin är en 39-årig civilingenjör som arbetar som systemutvecklare till vardags när han inte bygger städer i spel.

En gatuvy från Martins speltolkning av Stockholm på 1920-talet.

Har du jobbat med modellering tidigare?
Jag gjorde en modell av nutida Stockholm i Cities: Skylines för några år sen som jag fick mycket positiv respons på. Senare började jag fundera på något nytt liknande projekt, och det landade i att försöka bygga en historiskt korrekt modell av Stockholm. Att det blev just 20-talet beror delvis på att spelet kräver att det finns bilar.

Spelar du några fler spel än bara Cities: Skylines?
Jag tillhör Nintendogenerationen och spelade till exempel Sim City SNES. Mest av alla spel har jag nog spelat Civilization och Skyrim. Efter den förra Stockholmsmodellen gjorde jag ett eget spel, Kubitron, som finns på itch.io och är ett actionrymdäventyr i något slags retro-3D, det ser väl ut ungefär som en blandning av Minecraft och Metroid. Jag gjorde alla delar själv, från att koda 3D-motorn och all spellogik till grafiken och musiken. Det är jag lite stolt över.

Hur kom det sig att du tog dig an detta mastodontprojekt?
Det undrar min flickvän också… Jag gillar modeller och simuleringar, och det här kändes som något inte gjorts förut, men som jag skulle kunna klara av. Plus lite att jag också ville testa att leka youtuber. Det finns så många privatpersoner som gör helt otroliga saker och lägger upp, det är inspirerande.

Vattenvy från Martins speltolkning av Stockholm på 1920-talet.

Vilka moddar och externa föremål har du använt?
Jag använder runt 100 moddar och flera hundra assets, de finns som collections på Steam workshop och är länkade till i beskrivningen till varje film jag lägger upp. Det finns tusentals föremål i workshopen; Cities: Skylines har verkligen en aktiv spelarbas, och med moddarna blir spelet mycket mer kapabelt och flexibelt.

Hur många modeller och texturer har du fått skapa själv?
Jag har inte gjort några modeller själv, ger jag mig in i det blir jag nog aldrig klar. Men det här är kanske en bra tillfälle att lyfta fram att om det finns någon som kan lite 3D-modellering och är intresserad av att bidra genom att göra några av Stockholms märkesbyggnader så vore det superkul. Hör av er i så fall!

Har du någon relation till de som skapat moddarna eller råkar det bara finnas moddar som passar 1920-tal i Stockholm?
Nope, jag har helt enkelt ägnat många timmar åt att tråla igenom workshopen efter saker som passar.

Martin visar hur han utgår från gamla kartor när han placerar ut vägar och områden.

Vad har varit det svåraste med att arbeta i Cities: Skylines?
Det svåraste, men också en del av det roliga, är att lista ut hur det faktiskt såg ut på en plats. Det finns inte så bra fototäckning från 20-talet som jag trodde på förhand: många bilder är förstås tagna på samma platser och ofta åt ungefär samma håll, och kartorna avslöjar inte hur själva husen såg ut. Så det blir ofta ett litet detektivarbete. Därefter gäller det att välja ut byggnader i spelet som matchar så bra som möjligt, men ofta finns helt enkelt inte någon speciellt lik motsvarighet, då gäller det att bestämma sig för vilken som är den minst dåliga, men ibland går det att vara lite uppfinningsrik, till exempel med procedural object-modden.

Vad är ditt mål med projektet?
Tanken är att bygga hela innerstan, men det kommer ta lång tid, kanske orimligt lång. Jag börjar med Södermalm, sen blir det Klarakvarteren vilket jag gissar att många ser fram emot. Efter det får jag se. Kanske slår jag också till slut i någon teknisk gräns; den här modellen är betydligt mer detaljerad och krävande än den förra jag gjorde. Men en vacker dag kommer väl Cities: Skylines 2

Vi tackar Martin för att han tog sig tid att svara på våra frågor. Besök hans kanal för fler filmer om nuvarande och tidigare stadsbyggarprojekt.

Fler berättelser
5 miljoner gratis PAYDAY 2 till folket!