Grafik90
Ljud85
Innehåll100
Spelkänsla90
Återspelbarhet99
Logistisk motor90
Bra
Logistiken
Verktygen
Moddningen
Sämre
Flaskhalsarna
Utmaningen
92
Byggboom

I många år har SimCity vajat som en skyskrapa på stadsplanerarnas spelhimmel och visat hur vägarna ska dras. Föga anade de flesta att ett Finskt företag skulle segla upp och dra om göra om hela vägnätet. Från grunden och uppåt.

Många som spelar stadsbyggarplanerare har gråtit blod varje gång SimCity har släppt ett nytt spel. Men på stadsbyggarfronten har det rått rena DDR-tendenser. Bortsett från några trafikplaneringssimulatorer så har man snällt fått stå med mössan i handen och nöja sig med det som presenteras. Detta gör att många har backat och nöjt sig med spelen i serien som släpptes för ett tiotal år sedan.

Men så plötsligt kom den,  byggboomen som ingen verkade vara beredd på. Ett av de bolag som gjort sig kända för ett av just nämnda trafikplaneringsspel sadlade om och släppte en fullfjädrad stadsbyggarsimulator som hade precis allt som de gamla SimCity-spelen hade – fast lite till. Finska Colossal Order, skaparna av Cities in Motion visade sig ha lyckas knåpa ihop en bra grundmotor, bra moddningsmöjligheter, fungerande  regioner och dessutom baserat på en modern teknik. Spelet sålde som smör i solsken, trots en nästan obefintlig marknadsföringsbudget.

Den som byggt spelstäder förr känner igen sig i mångt och mycket. Du har fullständig kontroll i utformande och genomförande av spelets motsvarighet till verklighetens stadsbyggnadsplaner. Dessa är tack och lov inte är så tråkiga som de låter, utan låter sig göras i realtid, främst baserat på ett vägnät till vilket man  applicerar man vilken sorts zoner vissa områden ska ha. Därefter, om förutsättningarna är rätt, sköter sig stadens utveckling i mångt och mycket av sig självt. Det är just dessa förutsättningar man ska balansera. Det måste råda total balans i både budget och täthet mellan olika samhällsfunktioner. Elever behöver ha lagom lätt att ta sig till sin utbildning, företag behöver ha lagom långt att få tag i produktionsmaterial och försäljningsplatser och så vidare.

Man börjar med en mindre kartplätt i olika stilar 2x2km och köper därefter upp grannplättar så att staden kan utvecklas. Till detta finns ett färdigbyggt nät av hamnar, riksvägar och järnvägar som bygger ihop hela regionen så att städer drar nytta av varandras produktioner. Denna regionala infrastruktur går påverka något. Bland annat genom att anlägga nya trafiknoder, såsom flygplatser, bussterminaler och lastplatser. Men den grundläggande infrastrukturen ligger fast och i kombination med att olika kartor har olika sorters resurser som påverkar stadens möjligheter så är det just här utmaningen ligger. Att matcha rätt region och läge med bästa möjliga utveckling.

Verktygen för bygge är mycket flexibla och intuitiva. Det är i princip bara när man ska anlägga stora funktionsbyggnader på svår terräng man får hålla tungan rätt i mun. Eller när man ska applicera de komplicerade rondeller som finns tillgängliga. Grafiken är mycket tilltalande och detaljerad. Vid övergripande vyer så är det visuellt slående, men i nära detaljer kan det bli lite grynigt, men inte mindre än att man får en känsla av vad det är för nåt som försiggår ända ner på gatunivå.

Det bästa med Cities: Skylines är dock möjligheten att påverka innehållet. Det finns inbyggda Steambaserade moddverktyg som gör det extremt enkelt att applicera andras kartor och tillägg, ett faktum som gör det här spelet i princip oändligt. Om man ska leta nackdelar så ligger det väl också just där kanske. När du väl har knäckt en stads balansfaktorer så är det rätt svårt att misslyckas, särskilt om man lyckas bemästra några av de logistiska flaskhalsar man inte helt sälla måste brottas med.  Man kommer ibland till den punkten då man känner staden inte behöver dig för att balansera något mera och då fattas det faktorer som kommer in och rycker undan stödhjulen för dig. Då är det ganska lätt att man tar en allt för lång paus från varandra, eller att man helt enkelt startar upp en helt ny stad, med nya förutsättningar.